Thursday, December 25, 2014

Sudah punya 4 isteri, Presiden Afrika Selatan merancang kahwin lagi

24/12/14

 
 Jacob Zuma dan isteri Tobeka Madiba-Zuma (Getty Images)
Johannesburg - Presiden Afrika Selatan Jacob Zuma merancang berkahwin lagi. Padahal dia kini sudah memiliki empat isteri dan 20 anak. Bagaimana ceritanya?

Media Afrika Selatan, The Star, seperti dikutip AFP, Rabu (24/12/2014), sinyal rencana menambah isteri itu disampaikan Zuma ketika   kunjungan ke kawasan Durban di KwaZulu-Natal. Lelaki 72 tahun itu bicara dalam bahasa Zulu kepada rakyatnya.

"Angakayakhi indlu yokugugela laba ngisabathathile nje" (Saya punya empat isteri, tapi sekarang saya siap berkahwin dengan isteri terakhir saya)," kata Zuma.

Masyarakat setempat yang mendengar ucapan itu dilaporkan tertawa.

Seorang profesor di KwaZulu-Natal University mengatakan, bukan hal aneh seorang lelaki di suku Zulu berpoligami. Terlebih lagi, memang ada kebiasaan, seorang lelaki yang sudah tua mencari isteri untuk menemani hari-hari akhirnya. Bahkan terkadang calon diambil dari adik isterinya yang ketika ini menemani.

"Mereka menyebut isteri terakhir itu 'indlu yokugugela' (rumah tempat akhir hayat) sebab tugas untuk mengurus suami di usia tua berada di tangan isteri paling muda, dan biasanya lebih muda dari isteri-isteri lainnya, sehingga lebih cekatan dalam keadaan darurat," jelasnya.

Zuma sebelumnya telah berkahwin enam kali. Salah satunya meninggal dunia dan satu lagi, Menteri Dalam Negeri Nkosazana Dlamini, menceraikannya.

Para wartawan mengatakan secara hukum Afrika Selatan tidak mengenal istilah Wanita Pertama   namun para isteri presiden berhak didampingi sekretaris peribadi dan staf peneliti. Isteri presiden juga berhak memakai anggaran negara ketika melakukan perjalanan baik di dalam maupun di luar negera. Hal inilah yang menjadi kritikan rakyat Afrika |Selatan kepada Zuma. Anggaran negara dipakai untuk isteri-isterinya.
sumber: detikNews

No comments:

Post a Comment