Monday, January 26, 2015

5 orang meninggal dipercayai makan apple Amerika

26/1/15
Gara-gara makan apel Amerika lima orang meninggal
Ilustrasi apel. ©2013 Merdeka.com/Shutterstock/Frogstar 
Pejabat kesihatan Amerika Syarikat awal bulan ini mengatakan wabak bakteria Listeria monocytogenes yang terdapat di produk buah apel sedang merebak di negara  itu. Sedikitnya lima orang dilaporkan meninggal dan menyebabkan 28 orang lainnya sakit di sebelas negara bagian.

Wabak ini muncul sejak sebelum Natal. Produk apel itu banyak tumbuh di negara   California, seperti dilansir LA Weekly, akhir Disember lalu.

Badan Pusat Kawalan Penyakit (CDC) memperingatkan warga untuk tidak makan  apel itu. Sejauh ini CDC sudah mengenalpasti  28 kes di Arizona, California, Minnesota, Missouri, New Mexico, North Carolina, Texas, Utah, Washington dan Wisconsin.

"Demi pencegahan, CDC menyarankan warga Amerika tidak memakan produk komersil dari apel ini, termasuk aneka produk yang mengandung kacang, cokelat, atau lainnya sebelum ada maklumat lebih lanjut," kata pernyataan CDC.

CDC mengatakan mereka masih menyiasat produk dengan  jenama spesifik apa yang boleh  menyebabkan penyakit itu dan apa yang menjadi sumber racunnya.

Produk apel karamel ini cukup popular dalam perayaan Halloween dan orang-orang yang memakan apel itu dilaporkan jatuh sakit pada 17 Oktober hingga 27 November. Produk dengan kemasan yang boleh bertahan selama beberapa bulan ini diperkirakan masih beredar di sejumlah toserba atau rumah warga.
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment