Thursday, January 29, 2015

Kereta warna hitam di larang di Turkmenistan kerana bawa sial

28/1/15
Dianggap bawa sial, Turkmenistan larang mobil warna hitam
Kereta di Turkmenistan. ©AFP 
 Petugas bea cukai Turkmenistan dilaporkan menolak impot kenderaan berwarna hitam sebab dianggap sial. Mereka tidak membeberkan alasan pasti atas keputusan tersebut, namun menyarankan para pengimpot untuk membeli kenderaan berwarna putih yang dianggap sebagai warna keberuntungan.

Larangan cat kereta hitam ini merupakan peraturan baru dalam daftar panjang peraturan yang aneh di negara tersebut. Pemerintah negara itu juga melarang impot kereta super, kenderaan dengan plat nombor bikinan peribadi, hingga jendela kenderaan yang terlalu gelap.

Negara di Asia Tengah ini memang terkenal eksentrik. Kereta digunakan oleh Presiden Gurbanguly Berdimuhamedov baru-baru ini adalah limusin berwarna putih untuk melakukan perjalanan ke acara-acara publik. Setelah melihat presidennya menggunakan kereta putih, berbondong-bondong 160 pegawai ikut menggunakan kereta berwarna sama.

Seperti dilansir dari BBC News, Selasa (27/1), pada 2014 lalu warga Ibu Kota Ashgabat protes tentang penghapusan penggunaan alat pendingin udara oleh pemerintah untuk memperbaiki kota. Pemerintah kota ini juga telah menghabiskan wang yang banyak sebagai modal renovasi untuk menjadikan kota berwarna putih.

"Mereka juga menutup semua bangunan utama dengan marmar," tulis situs Chrono-tm.org.
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment