Friday, January 30, 2015

Video Bak James Bond, pemuda bertali leher bawa pistol merampas TV Belanda semasa siaran berita

30/1/15

Bak James Bond, pemuda berjas bawa pistol bajak TV Belanda

Tarik Zahzah, remaja 19 tahun ditangkap polis di sebuah studio siaran televisyen tempatan NOS Ibu Kota Amsterdam, Belanda. Sambil mengenakan tali leher dan kot hitam bak agen rahsia fiktif James Bond, dia membawa pistol berperedam, lantas mengancam seorang penjaga minta diberi kesempatan bicara dalam siaran langsung. 
Tidak diketahui bagaimana dia boleh masuk ke dalam studio stesyen televisyen Belanda itu tanpa diketahi membawa senjata. Padahal keselamatan di seantero Amsterdam sedang ditingkatkan akibat serangan di Paris, seperti dilansir dari Daily Mail, Jumaat (30/1).

Pada ketika itu, acara siaran berita malam telah berlangsung selama satu jam dan pemuda ini menguasai studio lantaran pistol yang dibawanya. Tarik mengaku sebagai anggota dari syarikat perentas Internet yang bekerja untuk intelijen Belanda.

Dalam rakaman, terlihat Tarik yang depercayai anggota ISIS itu mondar mandir di depan kru dan penyiar. Dia berbicara di depan kamera mengatakan isi berita NOS tidak boleh disiarkan lebih lanjut. "Hal-hal yang dikatakan barusan merupakan masalah besar bagi dunia. Saya disewa (untuk membajak televisyen) oleh dinas keselamatan."
Beruntung, penjaga yang lain cukup cerdas. Siaran langsung dihentikan tanpa diketahui Tarik, sehingga ada waktu untuk memanggil petugas keselamatan.
Tak lama setelah itu, polis  datang. Dengan senjata terangkat mereka berteriak, "Jatuhkan senjatamu! Jatuhkan! Dan berlutut!"

Setidaknya ada lima anggota polis  yang memerintahkan Tarik berbalik dan berbaring. Mereka menangkap pemuda ini tanpa perlawanan.
Penangkapan lelaki tersebut disiarkan langsung dan disaksikan oleh seluruh warga Belanda. Sementara tidak ada yang cedera dan tidak ada tembakan dalam peristiwa yang terjadi di studio NOS di Hilversum, 12 kilometer sebelah timur Amsterdam.
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment