Tuesday, January 27, 2015

Wanita ditangkap kerana bersekongkol dengan doktor jual bayinya

26/01/2015  

Beijing - Seorang ibu di China tega menjual bayinya dan bahkan bersekongkol dengan seorang doktor. Keterlaluan! Bayi laki-laki tersebut dijual dengan harga 42 ribu yuan  .

Ibu mertua wanita ini membuat laporan polis   di Provinsi Henan setelah mencurigai cucunya telah dijual.
Wanita bermarga Huang tersebut, sebelumnya menuturkan kepada keluarganya, bayinya meninggal usai dilahirkan. Demikian dilaporkan kantor berita Xinhua dan dilansir AFP, Isnin (26/1/2015).

Diketahui bahawa wanita ini memiliki seorang anak laki-laki dari pernikahan sebelumnya. Dengan suaminya yang sekarang, wanita ini dilaporkan sering bertengkar   dan berkelahi.

"Dia khuatir bahawa bayinya yang baru lahir akan mempengaruhi kehidupan anak pertamanya," demikian dilaporkan Xinhua.

Menurut Xinhua, ada pasangan yang membeli bayi wanita tersebut dengan harga 42 ribu yuan. Seorang doktor kandungan membantu wanita ini untuk mencari pembeli bayinya.

Wanita itu beserta doktor kandungan telah ditangkap oleh otoriti setempat. Keduanya dijerat dakwaan perdagangan manusia.

Otoriti China sejak lama berjuang melawan praktik perdagangan bayi yang marak di wilayahnya. Pemicu maraknya perdagangan bayi, salah satunya kerana sebahagian besar warga lebih menginginkan anak laki-laki. Juga adanya undang-undang  satu anak yang membatasi jumlah anak yang boleh dimiliki setiap orangtua.

Bulan ini, polis setempat menangkap lebih dari 100 tersangka perdagangan bayi dan anak. Sebanyak 37 bayi berhasil diselamatkan.
Sumber: detikNews

No comments:

Post a Comment