Monday, February 2, 2015

Masjid khas perempuan di AS juga jalankan solat Jumaat

1/2/15

Masjid khusus perempuan di AS juga gelar salat Jumat
Masjid khas untuk perempuan di Los Angeles Amerika Syarikat. english.alarabiya.net 2015 Merdeka.com

Jumaat menjadi hari istimewa bagi lelaki muslim. Mereka bergegas menuju masjid untuk berjamaah menunaikan solat. Diyakini Jumaat menjadi hari paling baik bagi penganut Islam.

Keyakinan ini teryata tak hanya berlaku bagi kaum adam. Para perempuan di Kota Los Angeles, ternyata juga menjalankan solat Jumaat bareng di masjid khas perempuan. Mereka juga sekaligus mendobrak tabu hanya lelaki yang diprioritaskan ke masjid.

"Kami punya hak dan tanggung jawab sama pada keyakinan kami," ujar Edina Lekovic salah seorang anggota lembaga layanan muslim menjadi imam bagi 150 jamaah yang seluruhnya wanita, seperti dilansir stesyen televisyen Al Arabiya, Ahad (1/2).

Masih banyak anggapan perempuan dalam Islam memiliki darjat di bawah lelaki termasuk mendapat pendidikan agama. Namun Lekovic menggerakkan solat berjamaah dan juga belajar Alquran di bangunan pusat keagamaan. Menurut Donna Auston salah satu kandidat doktor yang mengkaji budaya Islam dari Universiti Rutgers, langkah yang diambil Lekovic terhitung baru. "Faktanya ada solat jumaat, khotbah yang seluruhnya dilakukan perempuan. Ini baru," ujarnya.

Sementara menurut Hussam Ayloush dari lembaga hubungan Amerika-Islam mengatakan setiap muslim harus meningkatkan darjat kaum hawa. Masjid merupakan rumah ibadah bagi siapa pun, tidak lelaki atau perempuan. "Semua muslim akan merasa seperti berada di rumah jika mereka di masjid," ujar Ayloush.

Setelah solat Jumaat bersama para perempuan ini membentuk lingkaran dan menceritakan pengalaman spiritual mereka.

Masjid khusus wanita ini dibangun oleh M. Hasna Maznavi dan Sana Muttalib setelah sering mendapat perlakuan kurang menyenangkan di masjid-masjid konservatif. Masjid ini pun menerima muslimah dari pelbagai latar belakang dan aliran baik Syiah atau Sunni. 
Merdeka.com

No comments:

Post a Comment