Monday, March 2, 2015

Didenda kerana tak lagi cinta isterinya

  2/3/15

Tak lagi cinta istrinya, pria Turki didenda pengadilan

Ilustrasi Turki. ©2014 Merdeka.com/sapto anggoro

 Mahkamah Agung Turki  mendenda ribuan lira pada seorang lelaki dalam pengadilan akhir minggu lalu. Kes ini terhitung unik, kerana suspek diseret ke mahkamah  kerana tak lagi mencintai isterinya.Stesyen televisyen Al Arabiya, pada Isnin (2/3), melaporkan lelaki  itu dianggap melakukan kekerasan verbal dengan berulang kali berucap pada   isterinya yang    dia sudah tak lagi mencintainya .
 "Perilaku suami itu masuk dalam kategori kekerasan yang menyebaban gangguan  emosional pada korban," ungkap hakim Mahkamah Agung Turki.

Di mahkamah, terungkap pula yang si suami setiap hari selalu memaki-maki isterinya. Alhasil mahkamah mewajibkannya membayar denda agar 'kerosakan emosional' yang diterima  wanita  itu boleh mendapat gantirugi.

Surat khabar Turki the Daily Sabah menyatakan kes ini adalah terobosan hukum untuk kekerasan dalam rumah tangga. Masyarakat Turki kini sedang gerah dengan kekerasan terhadap wanita .

Ini dicipu pembunuhan sadis mahasiswi di Kota Istambul awal bulan lalu. Korban melawan ketika hendak diperkosa beberapa lelaki.
Belum diketahui, apakah pasangan ini akhirnya bercerai setelah urusan rumah tangga mereka berakhir  ke mahkamah umum.
sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment