Saturday, March 28, 2015

Penyiasat Temui Surat Doktor di Tempat Sampah Apartemen Kopilot Germanwings

28/3/15

  Penyelidik Temukan Surat Dokter di Tempat Sampah Apartemen Kopilot Germanwings
Jakarta - Kopilot pesawat Germanwings Andreas Lubitz menyembunyikan kondisi kesihatannya kepada perusahaan tempat dia bekerja. Pihak penyiasat menemui sepucuk    surat keterangan doktor di dalam tempat sampah apartemen Lubitz yang menyatakan bahawa dia mesti  beristirahat selama beberapa waktu.

Seperti dilansir CNN, Sabtu (28/3/2015), pernyataan tersebut disampaikan pihak pendakwa  dari kota Dusseldorf, Christoph Kumpa. Surat keterangan doktor itu ditemui dalam keadaan diperonyuk/ remuk.

Belum diketahui penyakit apa yang diderita Lubitz. Surat khabar The New York Times dan the Wall Street Journal melalui sumbernya menyebutkan bahawa dirinya menderita penyakit mental dan menyembunyikan penyakit tersebut pada rakan kerjanya.

Sebuah klinik di kota Dusseldorf menyebutkan Lubitz pernah kesana dua kali dalam jangka waktu waktu 17 hari yang lalu. Namun klinik itu mengatakan bahawa Lubitz tidak menderita depresi.

Surat khabar Jerman Frankfurter Allgemeine Zeitung juga memberitakan bahawa Lubitz pernah mengalami depresi ketika mengikuti  atihan juru terbang pada tahun 2008. Ketika  itu, Lubitz berhenti mengikuti  latihan selama beberapa bulan.
sumber: detikNews

No comments:

Post a Comment