Sunday, March 1, 2015

Setelah 17 tahun diculik, dia kembali bertemu orang tuanya


1/3/15
Kisah haru anak diculik 17 tahun bisa kembali bertemu orang tua
Foto Celeste menimang bayinya sebelum diculik 17 tahun lalu. ©2015 Merdeka.com/Mirror.co.uk
Cerita mengharukan ini terasa seperti keajaiban. Remaja perempuan bernama Zephany Nurse asal Afrika Selatan ini bertemu teman sekelas yang sangat mirip wajahnya di SMA.

Tabloid Mirror melaporkan, Ahad (1/3), teman-teman mereka selalu mengungkit soal kemiripan wajah tersebut. Pasangan Morne dan Celeste Nurse segera mengunjungi sekolah.
Mereka meyakini Zephany adalah anak biologis mereka yang diculik di 17 tahun lalu.

Benar saja, selepas ujian DNA, Zephany memang anak suami-istri tersebut. Teman sekelas Zephany itu ternyata adik kandungnya.
"Saya bahagia, kerana sejak dia diculik dulu kami tidak pernah menyerah. Kami yakin dapat bertemu kembali," kata Morne, ayah yang tak pernah melihat langsung bayinya.

Zephany sendiri bingung dengan fakta ini. Selama hidup, dia memakai nama lain dan tinggal bersama keluarga yang menganggapnya anak. Kemungkinan besar, sang penculik menjual bayi malang itu ke keluarga tersebut.

Celeste masih ingat tragedi 17 tahun lalu. Pada 30 April 1997, hanya tiga hari selepas dilahirkan seorang perempuan tua membawa lari anaknya dari rumah di Kota Woodstock.

Namun, Zephany belum boleh bergabung dengan kedua orang tua kandungnya. Untuk sementara ini dia harus diurus Jabatan Sosial sebelum pengurusan pentadbiran orang hilang selesai dilakukan.
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment