Mahathir 
  •  Dr Mahathir Mohamed. - Foto Bernama
SHAH ALAM – ‘Anak saya bukan billionaires’, tegas bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad bagi menepis dakwaan pemimpin Parti Kebajikan Rakyat (Kita), Zamil Ibrahim yang menyentuh soal kekayaan kedua-dua anaknya, Datuk Mokhzani dan Mirzan yang menjadi jutawan dengan cepat.
Menurutnya, anak-anaknya membuat pinjaman kewangan untuk membiayai perniagaan mereka.

“Anak saya bukan ‘bilionaires’ tapi mereka ada meminjam jutaan (ringgit) untuk membiayai perniagaan mereka. Mirzan menjalankan kebanyakan perniagaannya di luar Malaysia tapi dipaksa menjual perniagaan perkapalannya kepada Petronas ketika krisis kewangan.

“Petronas mendapat pulangan lumayan menjual bahagian kapal apabila ekonomi telah pulih. Polisi Petronas adalah untuk tidak menjawab soalan tapi akaun Petronas boleh diperiksa untuk mengesahkan sama ada saya bohong atau tidak. Mirza bukan jutawan,” katanya melalui catatan terbaharu di blognya, hari ini yang bertajuk ‘1MDB (Part 3)’.

Melalui catatan sama, beliau turut menegaskan bahawa anak keduanya, Mokhzani tidak mencuri wang sesiapa dalam menguruskan perniagaannya.

“Mokhzani ada perniagaan fabrikasi keluli yang bermula selepas saya letak jawatan sebagai Perdana Menteri. Ia mengambil lebih tiga tahun untuk dia buat duit. Dia tidak mencuri.

“Apa yang dia dapat apa yang dia usahakan. Tiada duit sesiapa yang hilang disebabkan perniagaan dia. Saya tidak tingkatkan hutang ketika saya menjadi Perdana Menteri untuk bantu anak saya. Kalau anda ada bukti, tunjukkan,” katanya.

Kelmarin, Zamil dilaporkan menggesa Dr Mahathir menjelaskan bagaimana anak-anaknya, Mokhzani dan Mirzan boleh menjadi jutawan dengan cepat.

Melalui artikel ini juga, Dr Mahathir membidas Zamil berhubung fakta sebenar berkait jumlah kerugian yang dialami syarikat pelaburan penuh kontroversi, 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Saya tak pernah kata RM42 bilion telah hilang. Apa yang saya kata adalah RM42 bilion telah dipinjam oleh 1MDB. Sebahagian wang yang dipinjam digunakan untuk membeli loji tenaga dan tanah kerajaan sepanjang Jalan Tun Razak dan tanah bekas lapangan terbang di Sungai Besi pada harga yang terlalu rendah.

“RM3.6 bilion dibayar kepada Petro Saudi dan sebahagian lagi untuk pembelian lain dan pelaburan. Lagi RM6 bilion didakwa ada di Cayman tapi sekarang tak ada di Cayman. Semua wang itu dikatakan telah dibawa balik dan Datuk Seri Najib jelaskan telah depositkan sebahagian wang itu di bank Swiss di Singapura tapi sekarang bank itu menafikannya. Jadi, di mana wang itu?.

“Selepas ditambah semua ini, ada baki RM14 hingga RM 20 bilion yang masih tidak boleh dijelaskan mengapa. Memandangkan penasihat 1MDB pun tidak boleh jelaskan di mana wang tersebut, saya mesti mengandaikan bahawa wang itu hilang, dicuri atau disalahgunakan,” katanya.