Thursday, May 28, 2015

Asyik masak, sudip buat menggoreng masuk kerongkongan wanita ini

28/5/15

Asyik masak, sudip buat menggoreng masuk kerongkongan wanita ini
Sudip masuk kerongkongan wanita asal China. ©2015 shanghaiist
 Chen (bukan nama sebenarnya) terpaksa memasukkan sudip sepanjang 30 cm ke kerongkongannya untuk membantu dirinya yang kesukaran bernafas. Wanita ini dikejarkan ke Rumah Sakit Kanghua di Dongguan, Provinsi Guangdong, China, dengan spatula yang masih tertancap di mulut.

Seperti dilapor sanghhasiist.com pada Khamis (28/5), doktor yang menangani Chen mengungkapkan insiden tersebut terjadi ketika wanita 31 tahun itu sedang memasak. Tiba-tiba Cen sukar  bernafas, seolah-olah ada benjolan besar di tenggorokannya.

Saat panik, Chen lalu teringat seseorang pernah mengatakan padanya, jika ada sesuatu yang mengganjal pernafasan, sebaiknya memasukkan benda ke kerongkongan.

Mulanya wanita berusia 31 tahun ini memasukkan jari ke tenggorokan, namun tidak berhasil. Kemudian dia menggunakan sepasang sumpit, namun tidak juga berhasil. Akhirnya spatula menjadi pilihannya yang terakhir.

Anaknya yang berusia empat tahun menyaksikan apa yang dilakukan sang ibu. Kemudian, anak tersebut langsung memanggil ayahnya. Si suami yang panik lantas membawa Chen ke rumah sakit.

Doktor mengatakan tidak ada yang salah dengan tenggorokan Chen, dan wanita itu sebetulnya waras. Tapi dia dipercayai panik, sehingga melakukan hal yang tidak masuk akal dengan memasukan sudip ke tubuhnya.

Kerongkongan Chen terluka parah. Dia menjalani pembedahan di dua bahagian pembedahan, di mana 80 peratus saluran kerongkongannya harus diperbaiki.
Wanita ini untuk sementara belum boleh makan secara normal. Terpaksa doktor harus menyambungkan alat bantu makan, ke perut, sehingga kerongkongan Chen boleh beristirahat.
 Merdeka.com

No comments:

Post a Comment