Saturday, May 30, 2015

Face/Off, lelaki ini tak lagi cacat setelah pakai wajah orang mati

30/5/15
Face/Off, pria tak lagi cacat setelah pakai wajah orang mati
Richard Norris, penerima transplantasi wajah. ©2015 Merdeka.com

 Kehebatan ilmu pengetahuan telah dirasakan oleh Richard Norris. Dia kini kembali punya wajah, setelah  sebelumnya cacat selama bertahun-tahun kerana separuh kepalanya tak sengaja tertembak senapang pada 1997.

Norris kembali punya wajah berkat transplantasi wajah dari orang yang sudah mati. Tempatnya kulit muka itu hasil sumbangan keluarga Rebeka Aversano. Adiknya, bernama Joshua, meninggal pada 2012 akibat kemalangan kereta. Keluarga akhirnya berembug lalu menyumbangkan wajah mendiang sang adik demi pengetahuan.

The Daily Mail melaporkan, Sabtu (30/5), kes Norris adalah salah satu transplantasi wajah paling berjaya di dunia. Pasukan doktor Rumah Sakit Universiti New York,  sampai mengerahkan 150 doktor dan jururawat demi menjalankan pembedahan 36 jam itu.

Kerana wajahnya sebahagian hancur, doktor terpaksa membuat rahang dan lidah buatan untuk Norris. Kini pembedahan itu berjaya . Norris yang kini berusia 39 tahun menemui keluarga Aversano.
Pertemuan antara Norris dan keluarga Rebeka sangat menyentuh. Rebeka seperti melihat sang adik hidup lagi, lalu minta izin memegang wajah transplantasi Norris yang kini sudah lebih menyatu dengan pemilik barunya.

"Kami boleh melihat putera kami dalam dirinya. Beberapa bentuk wajah itu memang wajah putera kami, jadi kami boleh melihat banyak kesamaan," kata Gwen, ibu Rebeka dan Joshua.
Rebeka pun gembira bila wajah sang adik ternyata boleh  membuat Norris tak lagi cacat. "Kami bahagia boleh membantu (Norris). Kendati kami mengalami kehilangan yang tak kalah tragis namun kami masih boleh  memberi sesuatu kepada orang lain," kata Rebeka.

Konsep transplantasi wajah popular berkat film pertarungan 'Face/Off' yang dibintangi John Travolta pada 1997. Sayangnya, di dunia nyata operasi memasang wajah sangat berbahaya. Dari 27 manusia yang pernah menjalani pembedahan tersebut, empat di antaranya meninggal.
Merdeka.com

No comments:

Post a Comment