Saturday, May 30, 2015

Pelik tapi benar: Lelaki ini marah ditolak pinjam bank kerana menggunakan nama Tuhan


Punya nama Tuhan, pria ini marah ditolak pinjam uang ke bank
  ©2015 Merdeka.com

 Aneh tapi nyata. Nama resmi lelaki  27 tahun asal Amerika Syarikat ini memang Tuhan. Lengkapnya God Gazarov. Dia jadi bahan pemberitaan gara-gara lembaga pemeringat perniagaan Equifax tidak mencatat rakam jejak usahanya di bidang toko perhiasaan. Sistem komputer perusahaan ini menganggap nama God itu tidak valid.

Gazarov, seperti dilansir the Daily Mail, Sabtu (30/5), dirugikan atas kebijakan tersebut. Pengusaha muda ini seakan-akan tidak pernah punya pengalaman perniagaan. Alhasil, Gazarov sukar meminjam wang ke bank. Dia menyatakan namanya yang unik itu sudah tradisi di negara asal orang tuanya, Rusia.
"Nama Tuhan sangat biasa diberikan pada anak-anak di Rusia, seharusnya tidak ada sistem yang menganggap kami bercanda dengan nama pemberian keluarga itu," ujarnya.

Di Amerika Syarikat orang boleh mengganti nama secara resmi. Kadang ada yang iseng memberi nama-nama aneh. Gazarov bersumpah sejak lahir namanya sudah ada embel-embel Tuhan.
"Saya tidak cari sensasi. Saya bukannya mau iseng seperti orang yang ganti nama menjadi Mickey Mouse."

Peguam 'si tuhan' - James Fishman - berharap setiap perusahaan di AS menyedari bahawa nama unik ada di seluruh dunia. "Mereka ini jangan dipersulitkan, mereka benar-benar manusia," tuturnya.

Khabarnya, setelah gugatan undang-undang dilancarkan di Mahkamah Brooklyn, New York, Equifax bersedia memberi Gazarov ganti rugi. Sistem pemberitan rating usaha yang bermasalah itupun segera diperbetulkan  sehingga nama si pengusaha muda itu boleh masuk daftar rating.
 Merdeka.com

No comments:

Post a Comment