Tuesday, June 2, 2015

Perkosa Gadis 15 Tahun, Dua Lelaki Hanya Dihukum Dengan Penampar

ZAKOPUR – Dua orang lelaki didapati bersalah kerana telah memperkosa seorang gadis asal India. Sebuah dewan desa di Zakopur hanya menghukum kedua lelaki itu dengan lima kali tamparan menggunakan sepatu.

Namun, keluarga gadis berusia 15 tahun tersebut  sangat  kecewa dengan hukuman yang diberikan oleh dewan kota. Menurut mereka, hukuman tersebut terlalu ringan bagi kedua pelaku.

Para pemerkosa juga diperintahkan untuk membayar denda sebesar 50,000 rupee (500 euro). Menurut polis setempat, insiden tersebut terjadi pada 12 Mei 2015 di Desa Zakopur.

Ketika itu, sang gadis pergi ke rumah jirannya. Dia meminta air untuk keluarganya. Tiba-tiba, gadis malang tersebut diserang kedua suspek. Mereka mengancam akan membunuhnya jika melaporkan kejadian ini.

Namun, gadis itu tetap  melaporkan insiden tersebut kepada keluarganya dan kedualelaki tersebut ditangkap. Kes ini dibawa ke dewan desa yang dikenal sebagai penchayat. Sesepuh desa tersebut menggunakan hukum tatanan feodal dan patriarchal.

“Jika dinyatakan bersalah, pelaku dapat dipinggirkan, diusir dari desa, diberi minum urin, diarak telanjang, dipukuli atau dibunuh,” seperti diberitakan 
 

No comments:

Post a Comment