Thursday, July 30, 2015

Gara-gara digigit nyamuk, wajah lelaki ini bengkak seperti 'balon'

29/7/15

Gara-gara digigit nyamuk, wajah pria China bengkak seperti 'balon'
  ©Shanghaiist
Lelaki asal China ini wajahnya bengkak seperti balon gara-gara digigit nyamuk. Nyamuk yang dikenal dengan nama 'skeeter mosquito' ini rupanya memang terkenal ibu dari segala nyamuk.

Lelaki itu, Zhang  mengatakan pada sebuah media tempatan China, dia telah mengalami bengkak di bahagian wajah sejak dua bulan lalu.

"Saya ingat, saya sedang bekerja ketika muka saya seperti digigit binatang, digigit nyamuk," ujar Zhang seperti dilaporkan Shanghaiist, Rabu (29/7).

Zhang bercerita, kala itu dia sedang kerja  shift malam. Saat digigit nyamuk, dia menggaruk untuk menghilangkan rasa gatal.

Namun, tak berapa lama dia merasa wajahnya membengkak.

"Saya sampai tak boleh melihat kerana tidak dapat membuka mata," kata dia.

Dia kemudian pergi ke sebuah rumah sakit lokal untuk memeriksa kondisinya. Sayangnya doktor yang memeriksanya tidak boleh berbuat apa-apa untuk menyembuhkannya.

Akhirnya Zhang dikirim ke Rumah Sakit Louyang Dongfang di Provinsi Henan. Di rumah sakit tersebut dia didiagnosis menderita skleroderma neonatal, kondisi langka di mana kulit jadi keras dan tebal akibat digigit nyamuk.

Hingga kini Zhang masih mengalami bengkak di bahagian mukanya. Doktor setempat hanya menyuruh dia terus menerus mengompres mukanya dengan air dingin.
Merdeka.com

1 comment: