Friday, August 28, 2015

Lelaki ini buta kerana suka tidur pakai kontak lensa

 28/08/15

Suka tidur pakai lensa kontak, lelaki ini buta

Lelaki AS buta  kerana lensa. ©2015 Merdeka.com
 Chad Groeschen (39) tidak menyangka akan kehilangan penglihatan gara-gara kontak   lensa. Padahal dia merasa kontak lensa yang dia pakai  selamat, meski tetap dipakai saat tidur.

"Penglihatan saya berbayang dan saya tidak dapat melihat," kata lelaki asal Amerika ini dikutip laman abc7ny, Kamis (27/8).

Lelaki yang telah memakai lensa sejak setahun lalu mengaku terkejut kerana doktor mengatakan matanya terkena infeksi ketika tidur. Doktor mata juga mendiagnosa bakteria berbahaya tersebut menyerang mata kirinya dan masuk sampai kornea mata saat dia tidur.

"Selama 3 minggu, seperti ada paku sepanjang 8 inci yang menusuk ke mata saya. Saya tidak boleh  melakukan apapun kerana saat melihat sinar mata saya sakit," lanjut dia.

Sedikit demi sedikit penglihatan Groeschen kembali pulih. Kini kemampuan melihatnya sudah 20 peratus. Dia sudah mampu melihat sinar dan warna lagi.

"Jika dibiarkan, akan menyebabkan kebutaan kekal," jelas Dokter Mata William Faulkner.

Faulkner menyarankan untuk menghindari infeksi, para pemakai lensa kontak harus membuang lensa mereka saat mandi atau berenang. Mereka juga harus mengganti lensa mereka 3 bulan sekali. Yang terpenting membuang lensa kontak sebelum tidur.

"Risiko infeksi 10 kali lebih besar untuk orang-orang yang memakai lensa kontak saat tidur," pesan dia lagi. 
Merdeka.com

No comments:

Post a Comment