Tuesday, August 4, 2015

Mufti, aktivis dan netizen sindir isu derma RM2.6 bilion

 | August 4, 2015
Isu derma RM2.6 bilion ke dalam akaun Perdana Menteri mendapat perhatian rakyat yang menjadikannya bahan sindiran dan lawak jenaka.
najib,derma,kutuk
PETALING JAYA: Laman sosial seperti Facebook dan Twitter dipenuhi dengan pelbagai sindiran yang mengajak orang ramai saling menderma wang ke dalam akaun peribadi masing-masing.

Ia ekoran pengesahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengenai dana RM2.6 bilion yang didakwa dimasukkan ke dalam akaun peribadi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai sumbangan derma.

Individu berpengaruh seperti Mufti Perlis, Datuk Dr. Mohd Asri Zainul Abidin misalnya memuatnaik status Facebook menyatakan semakin ramai rakyat Malaysia ingin menderma.

“Baca media sosial jelas semangat rakyat Malaysia hendak menderma dengan jumlah yang luar biasa…tahniah semua !!!,” tulisnya.
Sementara itu, bekas Naib Presiden PAS, Datuk Mohd Nakhaie Ahmad pula meyindir supaya lembaga zakat berusaha lebih keras untuk mengutip derma lebih RM1 bilion.

“Lembaga Zakat seluruh negara perlu berkerja lebih gigih supaya dapat menebus malu mereka.
“Rukun Islam yang wajib pun belum dapat dikutip melebihi RM1 bilion. Orang lain boleh kutip derma hingga RM2.6 bilion. Tak malu ke?,” sindirnya di Facebook.
Manakala anak kepada bekas Perdana Menteri Tun. Dr. Mahathir Mohamad, Marina Mahathir pula berkongsi sebuah pautan statistik yang mendedahkan jumlah sumbangan derma yang dikutip oleh parti politik di United Kingdom pada suku pertama tahun 2015 yang hanya mencecah RM182 juta.

“Pada kadar nilai hari ini, jumlah derma kepada semua parti politik di UK pada suku pertama 2015 (hanya beberapa lama sebelum mereka menghadapi pilihanraya umum) mencecah RM182 juta. Parti Conservative sahaja memperoleh kira-kira RM92 juta. Agaknya our contacts are better kot?,” sindirnya.

Pautan yang dikongsi iaitu  electoralcommission.org.uk  mendedahkan secara terperinci jumlah derma yang diterima sejak tahun 2001.
Di samping itu, tinjauan FMT juga mendapati kebanyakan netizen yang tidak percaya dana itu sebagai sumbangan derma meluahkan perasaan tidak puas hati dengan kata-kata sindiran yang berbentuk kutukan dan lucu selain mempersoal identiti penderma itu.

“Maybank Acc: 564548128148. Untung-untung bangun pagi nanti dah ada RM2.6 bilion dalam akaun sumbangan dari penderma rahsia. Selamat malam!,” tulis Oh Media.

“Pergh derma ja RM2.6 bilion. Siapa-siapa yang nak tolong aku dermakan dekat akaun maybank aku 164557144444. Aku layak trima zakat kerana banyak hutang dan selalu bermusafir,” tulis Nizam Kedai Buku pula.
“Kalau penderma rahsia..macam mana dia boleh tahu no akaun Najib..ishh3…,” tulis Insan Yang Hina.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada Isnin mengesahkan RM2.6 bilion yang masuk ke dalam akaun Najib adalah sumbangan perderma dan bukan daripada dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).
FMT

No comments:

Post a Comment