Sunday, August 30, 2015

Video kurang ajar. Mahasiswa ludah pensyarah ketika konvokesyen

30/08/15
Keterlaluan, mahasiswa Yordania ludahi dosen saat wisuda
Konvokesyen Harvard. blogs.cfr.org

 Satu insiden buruk terjadi dalam upacara konvokesyen di salah satu universiti di Jordan . Seorang mahasiswa bertubuh tinggi besar yang hendak menerima ijazah dari sang rektor malah melakukan tindakan tidak terpujinya ketika berjalan di atas membar  Konvokesyen

Lelaki tersebut berjalan dengan sangat yakin diri dan dengan menggebu langsung menghampiri jajaran pensyarah yang berada diatas pentas.
Dengan sengaja mahasiswa ini meludah tepat ke arah wajah pensyarah tersebut. Tanpa dapat mengelak   pensyarah tersebut yang terkejut  menerima mentah-mentah air liur mantan mahasiswanya itu.

Kendati demikian, pelajar itu tetap berjalan gontai mengikuti lajur membar hingga turun ke posisi bangkunya semula.

Kini pihak universiti sedang membatalkan kelulusan sang mahasiswa itu.
"Mahasiswa ini tidak berhak mendapatkan   ijazah ini," ucap pihak kampus seperti dikutip laman emirates247, Sabtu (29/8).

Menteri Pendidikan kini sedang menyiasat apa sebab tindakan kurang ajar ini.
Video yang menyebar secara viral di Youtube ini banyak mendapat komentar netizen, apa yang telah dilakukan orang tersebut sepatutnya ditindak secara tegas.

Namun ada juga yang ikut menanggapi bila aksi yang dilakukan adalah sebagai pelampiasan pembuktian dari ucapan pensyarah tersebut yang mengatakan "Ludahi saya jika anda dapat lulus", dan mahasiswa ini melakukan sebagaimana apa yang diucapkan pensyarah tersebut  ketika masih berkuliah dulu.

 Merdeka.com

No comments:

Post a Comment