Friday, September 4, 2015

Cucunya kalah dalam segala hal, nenek ini bunuh anak jiran yang lebih pintar

04/09/15

Iri cucunya kalah pintar, nenek ini bunuh bocah 5 tahun
 . ©2015 Merdeka.com

 Perilaku membanding-bandingkan anak atau cucu sebaiknya dihindari. Jika akhirnya memicu rasa iri, boleh saja anda meniru tindakan keji nenek asal China berikut ini.

Wanita uzur yang hanya disebut dengan nama marga Li itu ditangkap polis  Kota Henan akhir bulan ini. Dia terbukti membunuh anak tetangganya yang masih berusia 5 tahun.

Surat khabar the Daily Mail melaporkan, Khamis (3/9), mangsa bernama Wang Minghan, adalah teman bermain cucu Li. Kanak-kanak itu lebih berprestasi dibanding sang cucu di sekolah. Para tetangga juga kerap menyanjung Wang kerana tampan. Sebaliknya, cucu Li lebih sering sakit-sakitan, serta kurang cerdas dalam pelajaran. Li makin cemburu, setelah nenek Wang rajin menceritakan keunggulan sang cucu.

Kesal cucu kesayangannya kalah dalam hal apapun dari Wang, Li akhirnya berbuat nekat. Pada akhir Julai lalu, kanak-kanak lelaki itu dia ajak pergi saat bermain sendirian di kebun. Setelah diajak berjalan cukup jauh, Li mencekik Wang sampai tak bernyawa.

Kanak-kanak itu   dicari warga selama beberapa hari, sebelum akhirnya ditemui terkubur dalam sebuah lubang di taman pinggir desa. Beruntung, ada saksi yang melihat Li mengaku buang sampah malam-malam. Petunjuk tersebut menuntun polis untuk memeriksa alibi sang nenek pencemburu itu.

Terdesak, Li akhirnya mengakui kejahatannya. Belum diketahui, hukuman maksima apa yang  boleh diterima nenek 55 tahun itu kerana membunuh kanak-kanak di bawah umur.
Merdeka.com

1 comment: