Thursday, November 19, 2015

Banjir di Jeddah Ragut 8 Jiwa

18/11/15

Korban Tewas Banjir Jeddah Bertambah Jadi 8 Orang 
Foto: Foto: Istimewa
Jeddah - Hujan lebat yang disertai angin kencang menyebabkan banjir di Jeddah sejak Selasa (17/11). Korban maut akibat bencana alam tersebut bertambah menjadi delapan orang.

Dilansir Arab News, Rabu (18/11/2015), korban yang meninggal terjadi kerana banjir di sejumlah jalan dan jambatan layang, pohon tumbang dan korsleting elektrik.

Dua orang warga dilaporkan meninggal   terkena renjatan elektrik di Daerah Fasaliyah ketika sedang mengganti lampu di sebuah jalan yang tergenang banjir. Dua warga lainnya dilaporkan meninggal kerana cedera. 

"Di kawasan Hail, jasad seorang anak berhasil dievakuasi dari Wadi Bida bin Khalaf," ujar jurucakap Kementerian Pertahanan, Nafi Al-Harbi. Dia mengatakan tak lama setelah jasad tersebut ditemuikan, pasukan penyelamat masih mencari keberadaan dua anak berusia sembilan dan 12 tahun yang dilaporkan hilang di kawasan lembah tersebut.

Sementara itu di wilayah Yanbu, Kementerian Pertahanan menemui lima jasad warga, diantaranya dua orang anak di kawasan banjir di desa Al-Bathna. Pencarian satu orang warga juga dilakukan di kawasan Wadi Al-Jafr, 40 kilometer dari Madinah.

Akibat cuaca buruk dan banjir ini, delapan jadual penerbangan domestik di Lapangan Terbang King Abdulaziz ditunda. Sementara satu penerbangan internasional terpaksa dialihkan ke Madinah.

No comments:

Post a Comment