Sunday, November 29, 2015

Dulu rindu, sekarang benci

Sinar Harian
Dulu rindu, sekarang benci
Azman dan Rozita menceritakan pengalaman masing-masing ketika terjebak dengan penagihan dadah kepada Armanuzi.
 
KUANTAN – “Jika dahulu tak dapat barang (dadah), memang rasa rindu nak perkena. Tetapi sekarang, saya sudah benci pada benda (dadah) tersebut yang membuatkan hidup tidak tentu hala dahulu,” kata Azman, 30 (bukan nama sebenar).

Menceritakan pengalaman terjebak dengan najis dadah, dia yang baru berusia 20 tahun ketika itu terpengaruh dengan rakan sekampung yang merupakan penagih dadah.
Menurutnya, pengalaman pertama dia terjebak adalah ketika malam Merdeka 10 tahun lalu yang hanya berniat suka-suka dengan kawan-kawan.
“Pada malam merdeka itu, saya mula belajar menghisap ganja. Memang tiada sebab yang munasabah saya berbuat demikian hanya kerana mahu berseronok semata-mata.

“Selepas ganja, saya beralih pula pada dadah jenis syabu, pil kuda, heroin dan lain-lain lagi,” katanya yang merupakan penghuni Rumah Perlindungan Casa Villa Drugs Intervention Community (DIC) .
Azman yang dipenjarakan selama 14 bulan memberi keinsafan kepadanya untuk berubah dan mahu menjadi individu normal seperti orang lain.

“Saya berfikir sendiri sampai bila mahu jadi penagih. Walaupun pernah beberapa kali rasa ingin insaf tetapi terjebak semula, kali ini saya tekad dan alhamdulillah, saya sudah benci dengan dadah,” katanya yang merupakan anak keenam dari 12 adik beradik.

Sementara itu, bagi Rozita, ,41 (bukan nama sebenar) berkata, akibat perceraian ibu bapa, anak sulung daripada lima beradik ini mula mengenal dadah ketika berusia 25 tahun.
“Mula-mula saya cuba dadah yang ringan-ringan dahulu daripada pil khayal, ganja, morfin, syabu sehingga heroin. Semua jenis dadah ini mempunyai kesan yang berlainan menyebabkan saya ketagihan dan rindu.

“Keluar masuk penjara dan pusat pemulihan memang menjadi rutin saya sejak 13 tahun lalu. Rasa ingin insaf datang dari diri sendiri yang akhirnya membuatkan saya  mula mencari tempat pemulihan.
“Saya dikurung selama sebulan dan ketika itu, walaupun sakit (gian) datang, saya tanggung sendiri dalam keadaan terketar-ketar. Lama kelamaan saya boleh kawal diri dan jika ada yang pelawa saya dadah sekarang ini, saya tidak akan menyentuhnya lagi,” kata Rozita yang kini merupakan petugas di Pusat Pemulihan Casa Femina DIC, Kuantan.

Azman dan Rozita ditemui Sinar Harian ketika pertandingan futsal anjuran Kelab Kebajikan dan Khidmat Sosial Jabatan Fisioterapi Jabatan Kesihatan, kelmarin.
Jurupulih Perubatan Fisoterapi, Armanuzi Ariffin, berkata, program yang dianjurkan tersebut merupakan salah satu daripada program ‘Kuantan Getiing to Zero (HIV) bertujuan mendekatkan bekas dan penagih dadah kepada masyarakat.

2 comments:

  1. Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.

    ReplyDelete
  2. Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.

    ReplyDelete