Tuesday, December 1, 2015

Tol PLUS naik lima peratus bermula 2016

 | November 30, 2015
Perjanjian 2011 menetapkan PLUS hanya boleh menaikkan tol sebanyak lima peratus setiap tiga tahun bermula 2016 sehingga tamat konsesi pada 2038.
Datuk-Rosnah-Abdul-Rashid-Shirlin,toll-naik
KUALA LUMPUR: Semua lebuhraya di bawah PLUS akan mengalami kenaikan sebanyak lima peratus bermula tahun hadapan, kata Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin di Parlimen pada Isnin.
Beliau bagaimanapun berkata kadar tol Jambatan Pulau Pinang terkecuali dan kadar sedia ada kekal sehingga 31 Disember 2018.

“Perjanjian terkini juga menetapkan kenaikan kadar tol sebanyak lima peratus sahaja setiap tiga tahun mulai 2016 hingga tamat tempoh konsensi pada 31 Disember 2038,” katanya menerusi jawapan bertulis kepada Ahli Parlimen Setiawangsa, Datuk Johari Abdul Ghani.

Johari dalam soalannya meminta kerajaan menjelaskan, benar atau tidak kenaikan tol akan berterusan sehingga 2038.
Menurut Rosnah, berdasarkan perjanjian konsensi tambahan PLUS yang ditandatangani pada November 2011, kerajaan dan PLUS Expressway Berhad (PEB) bersetuju untuk tidak menaikkan kadar tol bagi semua lebuh raya PLUS bagi tempoh lima tahun sehingga 2015.

Sebelum 2011, kenaikan kadar tol ialah sepuluh peratus untuk setiap tiga tahun bagi PLUS.
“Bagaimanapun kerajaan akan menyemak dahulu permohonan PLUS untuk kenaikan tol dengan memgambil kira ‘consumer price index (CPI) dan ini bermakna tiada kenaikkan secara outomatik untuk PLUS,” katanya.

Lebuhraya yang terlibat ialah Lebuhraya Baru Lembah Klang  (NKVE), Lebuhraya Persekutuan Laluan Dua, Lebuhraya Seremban-Port Klang, Lingkaran Tengah Lebuhraya Utara-Selatan, Lingkaran Kedua Malaysia-Singapura dan Lebuhraya Butterworth-Kulim.
 FMT

1 comment:

  1. Kenalkan nama saya Pak ,Beny Sutomo betul-betul mengakui bahwa ramalan AKI SAIF bener-bener top dan di jamin “JITU” 100% tembus adapun ramalan ini di dapat melalui “RITUAL KHUSUS” jadi anda jangan ragu-ragu lagi untuk mengikuti ritual AKI SAIF karena nomor ritual AKI SAIF meman selalu tepat dan terbukti, jika anda mau bukti bukan rekayasa silahkan HUBUNGI/SMS di ((( 081355048468))) dan cukup bergabung dengan AKI SAIF untuk menyelesaikan syaratnya anda sudah bisa mendapatkan angka 2D 3D 4D yang bisa merubah nasib anda sekeluarga karna saya sudah membuktikanya 3X putaran bener-bener langsung tembus dan kini sekarang giliran anda Semua untuk membuktikan Trima Kasih.

    ReplyDelete