Wednesday, February 17, 2016

Nak buru Alien, 9,000 penduduk dipindahkan

16/2/16

 
AFP- Inilah projek raksasa radio teleskop FAST yang diharapkan boleh membantu menemui individu lain di angkasa luar. Namun, projek ini   terpaksa pindahkan hampir 10,000 jiwa.

BEIJING   — Pemerintah China akan memindahkan lebih dari 9,000 orang menjelang pengoperasian sebuah radio teleskop raksasa untuk mencari keberadaan alien.

Teleskop berdiameter 500 meter yang dibangun dengan biaya 127 juta poundsterling  itu diletakkan di antara perbukitan di Wilayah Guzhou dan dirancangkan beroperasi tahun ini.

Pemerintah wilayah akan memindahkan penduduk yang tinggal dalam radius lima kilometer dari lokasi teleskop itu pada September mendatang. Demikian dilaporkan kantor berita Xinhua.

Mengutip keterangan seorang pegawai setempat, Li Yuecheng, Xinhua menyebut relokasi penduduk itu akan menciptakan sebuah lingkungan dengan gelombang suara elektromagnetik.

Para penduduk yang dipindahkan akan menerima gantirugi sebanyak 12,000 yuan   dan beberapa dari mereka akan mendapatkan kompensasi tambahan untuk mencari tempat tinggal baru.

Projek FAST (Five hundred-metre Aperture Spherical Radio Telescope) ini akan mengerdilkan  Observatorium Arecibo di Puerto Rico yang sebelumnya menjadi radio teleskop terbesar di dunia dengan diamater 300 meter.

Sebelumnya, Direktur Jenderal Masyarakat Astronomi China Wu Xiangping mengatakan, teleskop ini memiliki tingkat sensitiviti tinggi.

Teleskop itu, kata Wu, akan membantu para pakar menemui individu cerdas di luar galaksi tempat bumi berada.

Ini bukan kali pertama China memindahkan ribuan orang untuk sebuah projek raksasa seperti bendungan dan kanal. Sebahagian besar penduduk mengeluhkan gantirugi yang buruk.

Kawasan tempat teleskop itu dibangun terbilang miskin dan terpencil. Kawasan ini dipilih kerana di sekitar lokasi teleskop tidak terdapat kota besar.
Editor : Ervan Hardoko
Sumber: AFP/KOMPAS.com 

No comments:

Post a Comment