Thursday, February 11, 2016

Tidak ada maaf bagi kesalahan ini. Seorang Doktor Bedah Bayi yang Salah

Rabu, 10 Februari 2016 
 
DIDIE SW .Ilustrasi: Dugaan Malapraktik
   
Bagi kebanyakan orang, kelahiran bayi adalah momen yang membahagiakan. Namun bagi sebuah keluarga di Tennessee, AS, kelahiran bayi berubah menjadi mimpi buruk.

Bayi yang baru dilahirkannya menjadi subjek yang salah untuk proses pembedahan. Celakanya, operasi tersebut sudah dilakukan.

Awalnya, keluarga Melton melahirkan bayi laki-laki sihat yang diberi nama Nate di Pusat Kesihatan Universiti di Lebanon, dekat Nashville, Tennessee, Amerika Syarikat.

Segera setelah melahirkan, ibu bayi itu, Jennifer Melton, mengira anaknya hendak menjalani pemeriksaan rutin. Namun Melton terkejut setelah mengetahui apa yang terjadi pada bayinya.

"Jururawat mulai menyebutkan prosedur pembedahan yang telah mereka lakukan, bahawa mereka telah memotong lidah bayi itu," kata Melton kepada CNN.

Bayi yang sehat itu menjalani pembedahan frenulektomi, yakni pemotongan lipatan kulit di bawah lidah. Prosedur tersebut dilakukan ketika lapisan kulit terlalu rapat dan boleh menyebabkan kesuaran menyusu dan berbicara.

"Ini sebuah kecuaian. Tidak ada maaf atas pembedahan pada bayi yang sehat. Tidak ada maaf atas mencampurkan bayi di rumah sakit," kata Clint Kelly, peguam keluarga kepada CNN.

Sementara itu, dalam laporannya ke pihak rumah sakit, doktor mengakui telah melakukan kesalahan pembedahan.

"Saya mengambil bayi yang salah. Saya mungkin melakukan prosedur pembedahan pada bayi yang bukan saya maksud... saya telah melakukan kesalahan dan meminta maaf," tulis doktor yang tak disebutkan namanya itu.

Kini, Melton dan peguamnya mengaku bingung dengan masa depan bayinya.

"Kami tidak tahu apakah bayi ini nantinya akan kesukaran berbicara atau makan. Bayi yang sehat seharusnya sudah meninggalkan rumah sakit, bukannya dilukai," kata Kelly.
Editor : Farid Assifa
Sumber: CNN/
KOMPAS.com

1 comment:

  1. Mencari cara untuk menambahkan pendapatan bulanan anda?ini caranya,anda tidak perlukan modal,anda tidak perlu keluar rumah.janji anda mempunyai internet di rumah sudah bagus..KLIK LINK DISINI http://YouthToEarn.com/?ref=200943

    ReplyDelete