Friday, April 29, 2016

Jangan tertipu emel palsu LHDN

 | April 28, 2016
E-mel palsu itu mengehendaki pembayar cukai memasukkan maklumat perbankan mereka dan akan dipautkan dengan paparan laman web palsu perbankan pilihan mereka.
lhdn-cyber-crime
PETALING JAYA: Tiada emel yang dikeluarkan oleh Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) untuk pembayar cukai mengisi maklumat tertentu, bagi mendapatkan bayaran balik cukai pendapatan.
Penafian itu dibuat selepas LHDN menerima aduan orang ramai yang menerima emel daripada ‘refunds15@hasil.gov.my’.

“Bayaran balik cukai pendapatan hanya diproses berdasarkan maklumat pembayar cukai dalam pangkalan data agensi itu sahaja.

“E-mel palsu berkenaan mengehendaki pembayar cukai memasukkan maklumat perbankan mereka dan akan dipautkan dengan paparan laman web palsu perbankan pilihan mereka.

“LHDN menjangkakan e-mel palsu ini sedang berlegar di internet dan menasihatkan semua pembayar cukai berhati-hati, tidak memberikan maklum balas terhadap sebarang arahan dalam e-mel berkenaan.
“Pembayar cukai boleh menghubungi Pusat Khidmat Pelanggan LHDN di talian 1-800-88-5436 atau mana-mana cawangan LHDN berhampiran untuk pengesahan dan maklumat lanjut. Nombor talian cawangan LHDN ada di www.hasil.gov.my,” katanya, lapor Berita Harian.

Setakat jam 3 petang tadi, LHDN menerima 17 panggilan daripada pembayar cukai untuk mengesahkan e-mel terbabit.

No comments:

Post a Comment