Monday, June 20, 2016

Ikut Summer Camp, 10 Anak Meninggal Terhantam Badai


Lokasi Danau Syamozero di Keralia, Rusia. (Foto: Google Maps)
Lokasi Danau Syamozero di Keralia, Rusia. (Foto: Google Maps)

KARELIA – Anak-anak di Rusia sedang menjalani percutian musim panas. Menjadi kebiasaan untuk anak-anak Rusia dikirim ke kem  latihan (Summer Camp) pada masa seperti ini. Sesuai jadual, mereka pun pergi rekreasi ke Danau Syamozero di Karelia, barat laut Rusia. Sedikitnya, 47 anak didampingi empat orang dewasa mengikuti kegiatan berlayar ini.

Nahas, di tengah danau ribut menerjang. Tiga kapal yang membawa rombongan lantas terjungkir. 11 orang, yang terdiri dari 10 anak-anak peserta kem musim panas dan seorang pemandu terbunuh akibat insiden ini.

“Telah terjadi tragedi besar di Karelia. Menurut data terakhir, 10 anak semuanya dari Moskow meninggal di Danau Syamozero. Turut berduka sedalam-dalamnya kepada keluarga dan teman-teman para korban,” tulis Datuk Bandar    Karelia, Sergey Sobyanin melaporkan peristiwa ini di akaun Twitter-nya, seperti dikutip dari Russia Today,  19/6/2016 .

Seorang anak perempuan berusia 12 tahun berhasil tersapu hingga ke tepi pantai sebuah daratan sendirian. Segera setelah sedar, dia berlari mencari bantuan. Kementerian Tanggap Darurat Rusia melaporkan, 36 orang selamat rata-rata kerana memakai pelampung.

Dilansir BBC, petugas penyelamat mengungkap, 25 orang di antara korban yang selamat terdampar di suatu pulau di danau tersebut, 11 bakinya sudah naik ke daratan dan menetap di desa setempat. Sementara dua orang anak hilang.

Seorang instruktur ditahan kerana dianggap mengabaikan prosedur keselamatan untuk berlayar di tengah cuaca buruk. Padahal sudah diberitahu bahawa cuaca sedang tidak selamat.

Pasukan penyelamat menggunakan kapal dan helikopter untuk menyusuri lokasi, mencari para korban. Layanan darurat Karelia menerima laporan insiden pada Ahad 19 Jun  2016 sekitar pukul 11.15 waktu setempat (pukul 15.15 WIB).
Danau Syamozero adalah sebuah danau air tawar sekira 100 kilometer dari perbatasan antara Rusia dengan Finland . Danau besar tersebut biasanya digunakan untuk memancing, bermain arung jeram dan daerah pelancungan.

No comments:

Post a Comment