Saturday, July 30, 2016

Buruan berjaya lolos selama 10 tahun ditangkap oleh Imigresen Thailand

30/7/16

Tansformasi wajah Yasuo Tsubaki sebelum dan sesudah operasi plastik. (Foto: Asian Correspondent)
Tansformasi wajah Yasuo Tsubaki sebelum dan sesudah pembedahan plastik. (Foto: Asian Correspondent)

BANGKOK – Seorang lelaki Jepun berusia 62 tahun melakukan pembedahan plastik untuk elak ditangkap oleh polis . Dia telah menjadi buruan lebih dari 10 tahun kerana kes penipuan wang mencapai jutaan dolar. Usaha pencarian lelaki ini, Yasuo Tsubaki  telah diketahui oleh beberapa negara di  Asia, salah satunya Thailand.

Namun usaha penyamaran itu terkuak ketika polis  Thailand menemuinya pada awal minggu ini. Ketika itu, dia sedang memperbaharui visanya untuk tinggal di Thailand. Dilaporkan dia telah menetap di Thailand sejak 2007.
Dilansir dari Asian Correspondent ,  Sabtu  30/7/2016 , Jabatan Imigresen Thailand mengatakan, Tsubaki itu dicari oleh pihak berkuasa Jepun atas dugaan manipulasi saham-saham besar yang bernilai lebih dari 12 billion yen   dari tahun 2001 sampai 2005.

Dia ditahan di rumahnya di Rama II di wilayah  Samut Sakhon pada Rabu.

Polis  mengatakan Tsubaki berusaha keras untuk mengubah penampilannya untuk menghindari dari dikenali oleh polis . Dia dipercayai melakukan pembedahan plastik, seperti filem hollywood yang popular pada tahun 1997, iaitu Face/Off.
 “Dia melakukan pembedahan plastik seperti pada filem Face/Off, sehingga tidak ada yang mengenali wajahnya,” tutur Ketua Polis Thailand, Chakthip Chaijinda.
Chaijinda menambahkan, Tsubaki bersama kaki tangannya membeli saham untuk menaikkan harga, kemudian menjual kembali untuk mengambil keuntungan. Penipuan itu disebut dengan istilah pump and dump, yang ertinya skema untuk meningkatkan harga saham melalui rekomendasi berdasarkan laporan palsu.

“Semua anggota komplotannya telah ditahan, kecuali Tsubaki yang telah lari ke Thailand sejak 10 tahun lalu,” kata Chaijinda untuk media setempat pada Jumaat 29 Julai.
 

From left, immigration chief Nathathorn Prousoonthorn and national police chief Chakthip Chaijinda bring Yasuo Tsubaki (seated) to a news conference at the Immigration Bureau in Bangkok on Friday. 
 (Photo by Pawat) bangkokpost

No comments:

Post a Comment