Wednesday, July 20, 2016

Dua Tahun, Ibu Ini Lahirkan Tiga Pasang Bayi Kembar

20/7/16

Danesha dan Jeffrey beserta anak-anak kembarnya. (Foto: Telegraph)
Danesha dan Jeffrey beserta anak-anak kembarnya. (Foto: Telegraph)

KANSAS – Percaya atau tidak, seorang ibu di Kansas, Amerika Syarikat, tiga kali berturut-turut melahirkan sepasang bayi kembar dalam dua tahun terakhir. Ibu yang berbahagia ini dan doktornya   tidak percaya, tetapi itulah yang kenyataan.

Adalah Danesha Couch, ibu muda berusia 20 tahun, yang melahirkan tiga pasang bayi kembar tersebut. Bayi kembar pertamanya yang sama-sama berjenis kelamin laki-laki, Danarius dan Desmond, lahir pada 13 April 2014.

Sayangnya, usia Desmond tidak bertahan lama. Ia meninggal beberapa minit setelah dilahirkan kerana mengalami komplikasi sejak masa kehamilan, yakni pemisahan prematur pada plasentanya dari uterus (abruption placentae).

“Saat itu semua terasa berat. Saya cenderung menangisi hal itu pada minit pertama, tetapi dengan segera saya menghibur diri. Saya berharap suatu hari nanti (Danarius) tidak memberi tahu saya bahawa dia merasa kesepian (tanpa kembarannya),” ujar Danesha, seperti dikutip dari Telegraph, Rabu (20/7/2016).

Harapan itu bukannya tak berdasar. Pasalnya, setahun kemudian Danesha kembali melahirkan saudara kembar bagi Danarius. Pada 29 Mei 2015, dua bayi perempuan lahir bersamaan dari rahim Danesha. Mereka adalah Delilah dan Davina.

Sampai pada kehamilan ketiganya, suami dia, Jeffrey Pressler dan doktornya bergurau jangan-jangan kali ini akan lahir bayi kembar lagi. Siapa sangka gurauan itu menjadi kenyataan. Untuk ketiga kalinya, pada 17 Jun  2016, Danesha melahirkan lagi sepasang bayi kembar.

Saudara-saudara Danarius yang terakhir ini diberi nama Delanie dan Darla. Keduanya   perempuan.
“Ini benar-benar berkah. (Gara-gara ini) ibu mulai memanggil saya double trouble (penyebab masalah ganda),” ujarnya.

Doktor Majorie Greenfield dari sebuah rumah sakit di Cleveland, Ohio, mengatakan kes medis ini tergolong langka. Tetapi bukannya mustahil. Menurutnya, memang ada perempuan yang boleh melepaskan dua telur dalam satu bulan yang sama. Itulah yang membuatnya menghasilkan bayi kembar.
Dalam kes Danesha, dipastikan semua bayi kembar tersebut lahir secara alami. Bukan dipicu ubat-ubatan maupun bantuan medis lainnya. Semua anak dilahirkan Danesha dengan jalan operasi Caesar.
Sumber: Okezone.com

No comments:

Post a Comment