Sunday, July 24, 2016

Puluhan Orang Maut Akibat Banjir Besar

 23/7/16

Selama musim panas, lebih dari 200 warga China meninggal kerana banjir.

Puluhan Orang Tewas Akibat Banjir Besar di China
Seorang perempuan menangisi babi peliharaannya yang mati kerana banjir. (Reuters/Darley Shen)
 Hujan  lebat yang turun selama dua hari terakhir di China menyebabkan 87 orang meninggal. Hujan dan banjir juga memaksa ribuan orang untuk keluar dari rumah mereka dan pindah

Dikutip dari Reuters, Sabtu, 23 Juli 2016, di Provinsi Hebei, setelah hujan lebat akhirnya memicu banjir dan tanah runtuh. Seramai 72 orang dilaporkan meninggal, dan 78 di antaranya masih hilang. Lebih dari 50,000 rumah mengalami kerosakan.

Sementara itu, di Provinsi Henan, hujan badai dan ribut taufan yang melanda wilayah tersebut menyebabkan kematian 15 orang, dan delapan di antaranya hilang. Lebih dari 72,000 orang dievakuasi dan sekitar 18,000 rumah mengalami kerosakan.

Total di seluruh China, 8.6 juta orang menjadi korban banjir dari hujan lebat yang turun selama dua hari terakhir. Sepanjang musim panas ini, China malah dilanda hujan lebat.
Sudah lebih dari 200 orang meninggal akibat bencana tesebut. Lebih dari 1.5 juta hektar  tanaman mengalami kerosakan, sedang kerugian ekonomi diperkirakan mencapai US$3 billion.

Pemerintah China, melalui bank negara mengatakan akan memberikan dukungan kewangan bagi kawasan yang terlanda banjir. 
Sumber:VIVA.co.id 

No comments:

Post a Comment