Friday, July 8, 2016

Video- Lelaki ini Selundupkan Diri Sendiri ke Dalam Beg Pakaian

8/7/16

Pemuda Afrika selundupkan diri dalam koper. (Foto: Youtube)
Pemuda Afrika selundupkan diri dalam beg. (Foto: Youtube)

TICINO – Petugas perbatasan Swiss memulangkan seorang pemuda berusia 21 tahun asal Eritrea, timur laut Afrika, kerana berusaha menyelundupkan diri sendiri ke dalam beg pakaian. Usaha lelaki tersebut diketahui ketika beg yang diturunkan dari kereta tiba-tiba bergerak sendiri.

Setelah diperhatikan lebih lanjut, perlahan sebuah kepala mulai menyembul keluar. Sementara tangannya tampak berusaha keras membuka kaitan risleting. Lelaki itu semakin kesukaran ketika mengeluarkan kakinya, sampai-sampai dia harus dibantu petugas perbatasan setempat.

Pejgawai resmi perbatasan Swiss di kawasan Ticino, Mirco Ricci, pada Rabu 6 Julai 2016 mengatakan bahawa lelaki itu telah ditahan pada   4 Julai petang   waktu setempat. Ketika disoal perihal tujuan kedatangannya, sang pemuda menolak mengajukan perlindungan suaka. Alhasil, dia sudah dikirim balik dengan kereta kembali ke Itali .

“Kami pernah melihat orang-orang yang cuba menyelinap ke dalam bagasi kereta. (Akan tetapi) ini pertama kalinya kami menemui kes seperti ini di Ticino. Kami menemukan seseorang (bersembunyi) di dalam sebuah beg,” tuturnya, sebagaimana dilansir dari The Guardian, Khamis (7/7/2016).

Dalam beberapa minggu terakhir, diketahui memang banyak pengungsi berusaha masuk dengan segala cara ke Swiss dari Ticcino. Kebanyakan mereka adalah pengungsi dari Eritrea, Somalia, dan Nigeria. Lebih dari 3,400 telah ditangkap sejak 30 Mei, meningkat sebanyak 700 orang dibanding tahun sebelumnya.
Sumber: Okezone.com/Youtube

No comments:

Post a Comment