Monday, August 1, 2016

Dua tahun diet, mantan remaja tergemuk di dunia hampir langsing

1 Ogos 16

Dalam dua tahun, mantan remaja tergemuk sedunia nyaris langsing Khalid Al-Shaeri sebelum dan sesudah diet ketat. ©2016 Merdeka.com/Saudi Gazette
   Khalid Al Shaeri, remaja asal Kota Jazan, Arab Saudi, dua tahun lalu sangat menderita. Remaja yang kini menginjak usia 20 itu sempat memiliki berat badan hingga 610 kilogram, sehingga dia dinobatkan sebagai remaja paling gemuk di dunia. Dia mengidap banyak penyakit serta kesulitan bergerak kerana ukurannya yang jumbo.
Julai 2013, Shaeri jadi pemberitaan media-media internasional kerana dievakuasi oleh pasukan doktor dan pemerintah setempat memakai helikopter khas. Dia dikirim ke Rumah Sakit Raja Fahd di Ibu Kota Riyadh demi mengurangi beratnya.

Stesyen Televisyen Al Arabiya,  1/8/16 melaporkan Shaeri sudah berubah total. Sedut lemak, ditambah program diet ketat yang ditawarkan oleh pasukan doktor berhasil mengubah penampilan remaja gembrot itu. Data terakhir menyatakan berat badan Shaeri sudah di bawah 120 kilogram.

Netizen Saudi kini seakan tak percaya dengan penampilan baru Shaeri yang relatif lebih langsing dibanding 2013. Doktor Rumah Sakit Raja Fadh menyatakan Shaeri sudah kehilangan dua pertiga berat badannya di masa lalu.

Empat bulan lalu, Shaeri di rakaman video nampak mulai belajar berjalan memakai alat bantu. Itu menandakan berat badannya sudah ideal, sehingga kakinya mulai sanggup menopang tubuhnya.

Dulu ketika dievakuasi, pasukan pemerintah Kota Jazan sampai harus memesan alat angkut khas dari Amerika Syarikat. Lebih dari 30 staf rumah sakit serta belasan tentera dikerahkan agar remaja gemuk ini boleh diangkut menggunakan helikopter.
 Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment