Saturday, August 20, 2016

Lelaki ini kelar leher isteri kedua, Setelah 15 tahun bunuh isteri pertama

19/8/16

Ilustrasi. Pembunuhan. (Foto: dok. Okezone)
Ilustrasi. Pembunuhan. (Foto: dok. Okezone)

KARACHI – Pembunuhan atas nama kehormatan kembali terjadi di Pakistan. Kali ini kes mengerikan itu datang dari Karachi. Seorang suami membunuh isterinya dua kali kerana  selingkuh.

Lelaki berusia 50 tahun dimasukkan ke penjara, setelah membunuh isteri keduanya. Insiden itu terjadi tepat pada peringatan 15 tahun pembunuhan isteri pertamanya yang sudah memberikannya tiga anak.

“Isteri saya memiliki hubungan gelap dengan lelaki lain. (Jadi) saya tidak malu dengan perbuatan saya. Dia sudah diperingati berulang kali, tetapi tidak paham juga. Saya bahkan memperingatkan sekali lagi, malam sebelum saya membunuhnya,” kata lelaki yang menduda dua kali itu, seperti disitat dari Independent, Khamis (18/8/2016).

Isteri keduanya yang berusia 30 tahun berteriak kuat ketika suaminya hendak mengkelar lehernya. Mendengar teriakan tersebut, warga sekitar pun berlari keluar rumah. Setelah mengatahui apa yang terjadi, mereka memukul  si suami yang kejam itu sebelum dia ditahan  polis .

Inspektur Taj Muhammad Wasan menuturkan, lelaki ini sebelumnya juga pernah dipenjara kerana kes serupa. “Dia membunuh isteri pertamanya yang merupakan anak perempuan bapa saudaranya, dari garis keturunan ibunya. Kali ini dia memberikan alasan membunuh yang sama,” jelas polis  tersebut.

Amnesty International, lembaga nirlaba yang berfokus pada isu HAM, sebulan yang lalu telah meminta Pemerintah Pakistan untuk menghapuskan kekebalan hukum bagi mereka yang menghabisi nyawa orang lain demi menjaga kehormatan keluarga. Hukum di Pakistan selayaknya diubah dan sanksi pembunuhan kerana alasan tersebut diberatkan. Jangan dengan mudah, pelakunya boleh mendapat maaf.

Tercatat, hampir 1,100 perempuan di Pakistan dibunuh oleh keluarganya sendiri dalam setahun terakhir. Alasannya diyakini sama, yakni demi menjaga kehormatan keluarga. Beberapa dari mereka meninggal kerana dibakar, setelah memilih kahwin lari dengan pasangan yang tidak direstui keluarganya.
 Okezone

No comments:

Post a Comment