Thursday, August 11, 2016

Model ini ditangkap di lapangan terbang kerana alasan yang mengejutkan

11/8/16

Model Gigi Gorgeous. (Foto: Zimbio)
Model Gigi Gorgeous. (Foto: Zimbio)

DUBAI – Model asal Kanada, Gigi Gorgeous mengaku ditahan di bandar udara internasional Dubai selama lima jam. Gigi mengesahkan penangkapannya tersebut melalui akaun Instagram miliknya.

Dalam posting-annya, Gigi mengatakan peristiwa tersebut adalah salah satu dari pengalaman paling menakutkan di hidupnya. Dia berharap hal itu tidak akan terjadi pada siapa pun. Dukungan para penggemarnya mengalir usai Gigi mengunggah pengalamannya itu.

“Bagaimana kamu boleh ditolak untuk memasuki sebuah tempat hanya kerana dirimu? Itu merupakan hal yang benar-benar menjijikkan dan juga sangat mengerikan. Hal ini semakin membuktikan bahawa diperlukan PERUBAHAN,” tulis Gigi dalam caption foto yang diunggahnya, seperti dilansir TIME pada  11/8/2016 .

Model yang juga make up artist berusia 24 tahun itu mengatakan kepada media bahawa petugas lapangan terbang menghentikannya sambil berkata, “Saya diberitahu bahawa anda seorang transgender. Anda tidak boleh datang ke negara ini.”

Penangkapan Gigi berdasarkan dengan alasan bahawa homoseksualitas tidak dilegalkan di  Arab Emirat Bersatu. Dubai pun kini telah dikenal untuk menghukum lelaki yang berpura-pura seperti perempuan.

Transgender yang dulunya bernama Gregory Allan Lazzarto itu telah mengganti namanya menjadi Gigi Loren pada 2014. Ia pun telah memperbarui pasportnya untuk mencerminkan identitinya yang baru. Namun petugas lapangan terbang  mendakwa fotonya adalah foto laki-laki. Setelah dibebaskan, Gigi mengatakan bahawa dia akan pergi ke tempat yang boleh menerimanya.

No comments:

Post a Comment