Thursday, August 18, 2016

Yayasan Sime Darby hadiah RM100,000 kepada Azizulhasni

 FMT| August 17, 2016
Pemberian ganjaran kepada 'The Rocket Pocket Man' itu kerana berjaya mendapatkan pingat Olimpik pertama bagi Malaysia dalam acara keirin.
Azizulhasni
KUALA LUMPUR: Sime Darby Foundation (YSD) memberi ganjaran RM100,000 kepada pelumba basikal trek kebangsaan Mohd Azizulhasni Awang kerana kejayaannya memenangi pingat gangsa di Sukan Olimpik Rio pagi ini.

Pengerusi YSD Tun Musa Hitam mengumumkan pemberian ganjaran tersebut kepada atlet digelar ‘The Rocket Pocket Man’ itu yang mendapatkan pingat Olimpik pertama bagi Malaysia dalam acara keirin.

“Anda berusaha memberi yang terbaik dan kami berbangga dengan pencapaian anda. Walaupun mengalami gangguan pada peringkat akhir, anda tidak patah semangat dan berjuang hingga ke garisan penamat. Prestasi anda dalam keadaan demikian menjadikan anda lebih berhak untuk mendapat kemenangan.

“Seluruh negara bergembira bersama anda. Tidak lupa juga kepada jurulatih John Beasley dan seluruh pasukan kerana kegigihan anda semua, ia membuahkan hasil dan anda membuat Malaysia berasa bangga,” katanya dalam kenyataan di sini hari ini.

Pada pusingan akhir yang penuh dramatik, perlumbaan lapan pusingan itu terpaksa dilepaskan semula dua kali kerana pelumba melanggar peraturan teknikal dan pada kali ketiga, Azizulhasni memotong juara dunia, Joachim Eilers dari Jerman untuk menamatkan perlumbaan di tempat ketiga.

Pelumba berpangkalan di Melbourne itu melintasi garis penamat di belakang juara bertahan Jason Kenny dari Britain dan pelumba Belanda Dutchman Matthijs Buchli.
Azizulhasni, 28, yang diyakini mempunyai prospek untuk memenangi emas, memenangi pingat gangsa Olimpik itu dalam cubaan kali ketiganya setelah gagal melayakkan diri ke pusingan akhir pada Olimpik Beijing 2008 dan menduduki tempat keenam pada Olimpik London 2012.

Ketika berlumba pada pusingan akhir keirin kejohanan Piala Dunia Trek London 2011, Azizulhasni terlibat dengan kemalangan bersama tiga pelumba lain.

Bagaimanapun, dia tidak patah semangat dan meneruskan kembali perlumbaan untuk memenangi tempat ketiga bagi acara itu.
Azizulhasni ialah ahli program YSD Track Cycling Team ‘Road to London Olympics 2012’ yang dibiayai YSD dengan tajaan berjumlah RM2 juta bagi tempoh 2009 hingga 2012.

YSD menyambung sumbangannya dengan tajaan berjumlah RM2.85 juta untuk Azizulhasni dan Fatehah Mustapa melalui program ‘Road to Rio’.

No comments:

Post a Comment