Wednesday, September 28, 2016

'Terlalu awal namakan PM bila sokongan pada pembangkang masih tak menentu'

28/9/16
Rafizi Ramli percaya terlalu awal untuk menamakan calon bagi mengisi jawatan perdana menteri seandainya BN hilang kuasa di peringkat persekutuan dalam pilihan raya umum akan datang, ketika sokongan politik terhadap parti pembangkang, masih tidak menentu.

Bagi meyakinkan pengundi Melayu yang tidak sehaluan dengan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak untuk menyokong pembangkang, Rafizi, yang juga naib presiden PKR, berkata perlu ada gencatan senjata di kalangan parti pembangkang untuk memastikan mereka kembali kepada peranan membela rakyat.
Memetik penemuannya mengenai pengundi muda Melayu, Rafizi menegaskan bahawa walaupun mereka menolak Umno, mereka juga tidak amat sangat menyokong mana-mana parti pembangkang tertentu.

Tambahan pula, katanya, tinjauannya juga mendedahkan tahap tertentu stigma yang dikaitkan dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU).

"Ini boleh difahami, memandangkan parti itu baru dan kebanyakan orang tidak jelas mengenai pendiriannya dalam banyak isu," katanya kepada Malaysiakini.
Lebih-lebih lagi, tegas Rafizi, bagi mereka yang condong lebih kepada Umno atau yang kuat anti-BN, akan mendapati sukar untuk menerima BERSATU pada nilai luarannya.

Beliau mengulas kenyataan penasihat BERSATU, Tun Dr Mahathir Mohamad, yang berkata presiden penaja parti itu, Tan Sri Muhyiddin Yassin akan menjadi perdana menteri jika pembangkang bersetuju.

Untuk memenangi sokongan orang Melayu, Rafizi menegaskan sekali lagi bahawa ia tidak mencukupi untuk hanya menumpukan kepada isu 1MDB dari perspektif salah urus sahaja.
Menurutnya, walaupun mereka tahu masalah yang ditimbulkan oleh 1MDB, tetapi mereka juga mahu isu-isu harian dan masalah mereka ditangani dan diperjuangkan.

Beliau yakin bahawa pemimpin yang boleh melakukan semua itu (memastikan pertandingan satu lawatan satu, memperlihatkan keprihatinan yang ikhlas terhadap ​​masalah harian rakyat seperti kos sara hidup, isu-isu pengangkutan awam, perumahan, pendidikan, yuran tuisyen dan lain-lain) akan dihormati rakan ahli parlimen yang lain untuk menerajui pembentukan kerajaan baru, pasca PRU14.
Pada masa lalu, kata Rafizi, hanya bekas ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang telah berjaya memperlihatkan sifat-sifat tersebut secara konsisten.

"Kecuali jika ada orang lain yang boleh melakukannya lebih baik daripada beliau, maka ia tidak mudah untuk meyakinkan rakyat, walaupun parti-parti pembangkang bersetuju untuk mencalonkan Muhyiddin sebagai calon PM," katanya.
Bagi Anwar menjadi perdana menteri, kata Rafizi, perkara yang sama telah berlaku di tempat lain di dunia di mana calon PM yang hilang kelayakannya, tidak dilantik terus selepas pilihan raya umum tetapi dilantik selepas kehilangan kelayakan itu dibatalkan.

"AKP (Turki) telah melalui pilihan raya 2002 dengan Raccip Tayyip Erdogan sebagai calon PM tetapi Abdullah Gul memegang jawatan PM dahulu bagi membolehkan proses untuk membatalkan kehilangan kelayakan itu, selepas itu Erdogan menyandang jawatan PM (sehingga hari ini).

"Rakyat Malaysia hanya perlu membiasakan diri mereka terhadap idea tersebut.
"Hanya kerana ia tidak pernah berlaku sebelum ini di negara ini, tidak bermakna ianya mustahil, terutama apabila ia telah berlaku di tempat lain," tambah ahli Parlimen Pandan itu

No comments:

Post a Comment