Tuesday, November 8, 2016

Bawa Anak Koala di Dalam Beg , Wanita Ini Ditangkap

7/11/16

Seorang petugas polisi bermain dengan bayi koala yang ditemukan di dalam tas (Foto: Queensland Police/AFP)
Seorang petugas polis bermain dengan bayi koala yang ditemuinya di dalam beg (Foto: Queensland Police/AFP)
BRISBANE – Polis Australia menemui seekor anak koala di dalam beg seorang wanita separuh umur   di Brisbane. Wanita berusia 50 tahun itu sebelumnya dicegat di tengah jalan oleh Polis Queensland pada Ahad 6 November 2016 petang waktu setempat.Wanita  yang tidak diketahui namanya tersebut langsung mengakui membawa koala di dalam beg galasnya kepada polis .

“Tidak percaya dengan apa yang mereka dengar, polis dengan hati-hati membuka beg perempuan itu dan menemui anak  koala yang diprediksi berusia enam bulan. Anak koala jantan itu dalam keadaan sihat, meski sedikit dehidrasi,” ucap pihak Polis Queensland, seperti dimuat Channel News Asia,  7/11/2016.

Perempuan itu mengatakan menemui anak  koala tersebut pada Sabtu 5 November 2016 malam waktu setempat. Sejak itu  anak koala dirawatnya dengan baik. Anak koala itu lalu diserahkan ke yayasan amal pelindung hewan RSPCA dan diberi nama Alfred.

“Anak koala itu diberikan cairan infus, tetapi dalam keadaan sihat saja sekarang. Semoga dalam waktu terdekat boleh diserahkan kepada pengasuh,” ujar Juru cakap RSPCA Michael Beatty. Sang pelaku pun sudah ditahan oleh pihak  polis  atas tindakan luar biasa.

Koala sendiri dilindungi Undang-Undang Konservasi Alam Australia. Habitat koala mendapat ancaman di seluruh Negera Kanguru dalam beberapa dekade belakangan, terutama dari menurunnya jumlah habitat, penyakit, serangan anjing, dan juga kebakaran semak-semak. Sensus yang dilakukan pemerintah pada 2012 menunjukkan jumlah koala hanya tinggal 330 ribu ekor.

No comments:

Post a Comment