Saturday, January 14, 2017

Gadis ini kehilangan biaya kuliahnya kerana berpacaran dengan lelaki kulit hitam

 14/1/17

 
GoFundMe/Independent Allie Dowdle dan Michael Swift.

MEMPHIS  - Seorang gadis remaja asal Tennessee, AS, melancarkan kempen penggalangan dana setelah orangtuanya tak mau membayar biaya kuliahnya.

Orangtua Allie Dowdle, yang tinggal dekat kota Memphis, tak mau lagi membiayai sekolah puterinya sejak gadis itu berpacaran dengan Michel Swift, seorang pemuda kulit hitam.

Kini Allie memulai kempen penggalangan dana  melalui laman GoFundMe dengan tujuan awal 10,000 dolar AS. Kini, dana yang sudah melalui  terkumpul sebanyak 13,000 dolar AS.

"Sekitar setahun lalu, saya katakan kepada orangtua bahwa saya mulai berkencan dengan pemuda bernama Michael," tulis gadis 18 tahun itu di laman   GoFundMe.

"Awalnya saya ingin berbagi dengan keluarga, saya tunjukkan foto Michael, dan pembicaraan kami berakhir bahkan sebelum dimulai," tambah Allie.

"Ayah saya tak memberikan pilihan dan langsung melarang saya bertemu dengan Michael. Mengapa? Tak ada alasan lain selain warna kulitnya," ujar Allie.

Allie menambahkan, dia tak boleh memahami mengapa seseorang dianggap tak berharga hanya kerana warna kulitnya.

"Saya masih tak boleh memahaminya dan tak akan pernah  boleh," Allie menegaskan.

Allie mengatakan, secara diam-diam dia masih bertemu dengan Michael. Lalu sebulan lalu, Allie kembali mendekati orangtuanya.

Allie berharap orangtuanya berubah fikiran, tetapi gadis itu salah.

"Akhirnya, bulan lalu saya dan Michael datang menemui orangtua saya tetapi respon mereka malah lebih buruk dari yang saya fikirkan," tambah dia.

"Kerana saya sudah berusia 18 tahun, orangtua saya memutuskan tak akan membiayai hidup saya lagi," ujar Allie.

Lalu kedua orangtuanya mengambil semua barang milik Allie termasuk tabungan peribadi, kereta, telepon, dan membiarkan saya membiayai sendiri kuliah.

Ayah Allie, Bill Dowdle mengatakan, keputusannya tak merestui hubungan putrinya dengan   lelaki kulit hitam adalah kerana berbagai masalah terkait bangsa yang ada di Amerika

Namun, Bill mengatakan, bukan tugasnya lagi memutuskan hidup Allie kerana putrinya itu sudah dewasa.

Dia menegaskan, tak merestui hubungan puterinya dengan Michael bukan kerana pemuda itu berkulit hitam.

"Saya dan isteri akan merestui siapa saya yang disukai puteri mereka tetapi kami tak merestui hubungan dengan Michael dan kekasih sebelumnya kerana mereka memulai hubungan dengan diam-diam," ujar Bill.

"Saya menghentikan pembiayaan kuliahnya agar dia tidak manja, memahami dunia luar, dan segera dewasa," tambah Bill
Sumbrt: KOMPAS.com

No comments:

Post a Comment