Friday, March 10, 2017

Baru berusia 7 tahun ini sudah punya perusahaan dan tabungan USD 11,000

  11/3/17

 
Ryan Hickman bocah pebisnis. CNN©2017 Merdeka.com
  Ketika kanak-kanak seusianya menghabiskan waktu untuk bermain, Ryan Hickman berniaga. Meski masih tujuh tahun, Hickman sudah memiliki perusahaan dan penghasilan yang cukup fantastik bagi anak seusianya.

Ketika berusia 3  tahun setengah, Hickman mengunjungi pusat kitar semula California, Amerika Syarikat. Dari sana, dia menemui misi hidupnya yakni mengumpulkan barang yang boleh dikitar semula sebagai sumber penghasilan.

"Saya ingin memulai satu perniagaan. Saya akan mengambil tin   dan botol bekas dari semua orang di lingkungan saya," kata Hickman ketika pertama kali memutuskan untuk berniaga, seperti dilansir dari laman CNN, Jumaat (10/3).

Alasan Hickaman memilih perniagaan tersebut juga terbilang cukup mulia. Dia ingin melindungi makhluk hidup lain khususnya yang ada di laut dari kepunahan.
"Kerana botol-botol itu akan sampai ke laut dan hewan-hewan di sana yang memakannya akan sakit dan mati," ujar Hickman.

Hickman kini merupakan CEO, pengurus, sekaligus pegawai dari perusahaan yang disebutnya sebagai Perusahaan Kitar Semula Ryan. Sejauh ini dia sudah berhasil menggaet 50 pelanggan dan mengumpulkan lebih dari 200,000 botol dan tin bekas untuk dikitar semula.

Menurut keterangan ayah Hickman, Damion, puteranya itu sudah memiliki tabungan sebesar USD 11,000   yang dimasukkan ke rekening rencana pendidikan. Namun, Hickaman berkeras membeli truk besar dengan tabungannya tersebut untuk memudahkan pekerjaannya.

Kedua orangtua Hickamn merancang  menabungkan semua penghasilan Hickman dari perniagaannya tersebut dan ketika  usianya menginjak 18 tahun, dia boleh mengambil keputusan akan digunakan untuk apa tabungan tersebut.
 Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment