Sunday, May 7, 2017

Amanah sangkal Nur Jazlan, yakin majoriti rakyat utamakan toleransi agama

 FMT| May 7, 2017
Khalid Samad memberikan pandangan yang agak berbeza mengenai kejadian itu sambil menegaskan, apa yang berlaku di Taman Austin Perdana, Johor Bahru tidak mencerminkan yang majoriti rakyat Malaysia berkelakuan sedemikian.
nur-jazlan-khalid-samadPETALING JAYA: Pengarah Komunikasi Amanah, Khalid Samad mengingatkan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Nur Jazlan Mohamed agar tidak memberi gambaran umum seolah-olah kesemua rakyat Malaysia bertindak ganas, dengan merujuk kepada insiden di hadapan sebuah surau di Johor, Jumaat lalu.

Khalid memberikan pandangan yang agak berbeza mengenai kejadian itu sambil menegaskan, apa yang berlaku di Taman Austin Perdana, Johor Bahru tidak mencerminkan yang majoriti rakyat Malaysia berkelakuan sedemikian.

“Rakyat Malaysia secara umumnya sangat menentang sebarang bentuk keganasan antara kaum dalam apa jua keadaan,” kata beliau kepada FMT.
“Jika anda melihat video itu (mengenai insiden Jumaat lalu), walaupun terdapat beberapa orang menyerang pemandu, terdapat juga beberapa orang yang cuba menenangkan keadaan.”

“Saya tidak fikir semua orang yang mendapati jalan disekat akan bertindak dengan cara yang sama seperti yang satu kereta (pemandu) dan saya tidak fikir jika ada seseorang yang bertindak dengan cara itu, yang semua orang akan melakukan kekerasan,” kata Khalid.
Dalam kenyataannya semalam, Nur Jazlan berkata, kejadian itu membuktikan secara jelas betapa rapuhnya sikap toleransi dalam kalangan masyarakat negara ini.

Kata Nur Jazlan, masyarakat sepatutnya menjadikan peristiwa rusuhan pada 13 Mei 1969 sebagai iktibar untuk tidak mengulangi mana-mana kesilapan berkaitan toleransi termasuk mencetuskan insiden terbabit.

“Isu ini tidak akan berlaku jika ada sifat toleransi dan faham-memahami dalam kalangan masyarakat terutama golongan muda.
“Selain itu, pembangkang sering mengatakan ‘jangan cuba menakut-nakutkan rakyat dengan pertelingkahan kaum’, tetapi apa yang kita lihat semalam menunjukkan perkara itu mudah berlaku,” kata Nur Jazlan, yang juga Ahli Parlimen Pulai.

Khalid, Ahli Parlimen Shah Alam berkata, daripada membuat kenyataan umum mengenai kejadian itu, apa yang perlu dipertimbangkan adalah bagaimana boleh mengatasi seumpama daripada berulang.
“Kenal pasti isu. Salah satu isu utama ialah orang Islam yang pergi untuk solat Jumaat perlu lebih bertimbang rasa terhadap orang awam.

“Kita tidak tinggal di kampung. Jika kita tinggal di kampung dan kita tahu semua orang di masjid, maka ia tidak kira jika anda menyekat jalan raya, tetapi jika anda tinggal di bandar, anda perlu lebih bertanggungjawab dan bertimbang rasa.
“Islam mengajar penganutnya untuk bertimbang rasa dan apa jua yang anda dapat dengan pergi untuk berdoa, ia boleh hilang kerana sikap tidak bertimbang rasa anda yang menyebabkan kesulitan kepada orang lain.”

Semalam, Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin juga menyeru umat Islam untuk menghormati hak-hak orang lain yang menggunakan jalan-jalan tertentu di sekitar kawasan masjid dan surau.
Khalid menambah, orang yang ada dalam kereta juga sepatutnya lebih bersabar.
“Juga salah bagi pemandu kereta untuk membunyikan hon secara berterusan, mengetahui ada orang di surau untuk bersolat.

“Terdapat 1 atau 2 orang menyebabkan kesulitan, tetapi anda (pemandu) bertindak balas dengan menyusahkan semua orang yang ada di surau.”
Bagaimanapun, Khalid menegaskan, 2 kesalahan tidak membawa kepada kebenaran mempertahankan hak di mana tindak balas beberapa lelaki ke atas pemandu terbabit tidak boleh dimaafkan.

“Mereka bertindak balas dengan memukul dia (pemandu) dan mengambil sendiri undang-undang di tangan mereka. Tindak balas sepatutnya lebih terkawal dan bertanggungjawab dengan mengetahui bahawa lelaki itu juga kecewa dengan kesesakan.”
Kes pukul dekat surau bukti toleransi rapuh, kata Nur Jazlan, PAS

No comments:

Post a Comment