Saturday, May 6, 2017

Jangan nilai seseorang dari luarannya. Maka inilah terjadi. Haha....

6/5/17
 
 Lelaki berbaju lusuh beli motor mewah. ©2017 Facebook.com/maxsingburibigbike
  Istilah 'jangan menilai orang dari tampak luarnya', nampaknya berlaku bagi setiap pemilik dan pegawai toko di seluruh dunia. Jika tidak, maka mereka akan dipermalukan oleh mangsanya sendiri.

Dilansir elitereaders.com, Jumaat (5/5), pedoman itu tampaknya tidak dijalani betul oleh toko motor mewah Harley Davidson di Sing Buri, Thailand. Toko bernama Maxsingburi Bike Shop tersebut mengabaikan seorang lelaki tua berpakaian lusuh.

Tak cuma mengabaikan, para pegawai juga meminta lelaki itu agar tidak bermimpi membeli motor bernilai puluhan dolar   tersebut. Mereka sangka lelaki berpakaian lusuh itu hanya sekadar melihat-lihat dan kagum dengan kenderaan roda dua itu.

Mengutip kantor berita tempatan, Sanook, lelaki itu menghabiskan waktunya untuk melihat motor berharga lebih dari  $17,000

Merasa dicueki, dia lantas meminta agar mereka panggil pemilik toko. Ternyata hasilnya sangat mengejutkan, lelaki yang dikira miskin dan tidak punya wang sepakat untuk membeli salah satu produk Harley Davidson.
Lelaki tua itu lantas mengeluarkan wang tunai  $17,000, seluruh pegawai toko terpana melihatnya. Semua orang yang berada di dalam toko seakan membeku, salah seorang di antaranya lantas mengabadikannya dan menyebarkannya ke media sosial.

Alhasil, postingannya langsung viral di dunia maya.

Dari penelusuran Sanook, lelaki itu bernama Lung Decha. Dia dikenal sebagai lelaki yang sederhana dan tidak sekaya yang digambarkan.

Sebelum bersara , Decha bekerja sebagai mekanik. Selama itu pula dia mengumpulkan seluruh penghasilannya hingga mampu membeli sebuah motor Harley Davidson setelah tidak lagi bekerja. Usai membeli motor mewah itu, dia langsung berganti baju layaknya seorang penunggang Harley.  Haha...
 Sumber:Merdeka.com

No comments:

Post a Comment