Tuesday, May 30, 2017

Tenggelamkan 3 Anaknya di Danau, Wanita Ini Dipenjara

 30/05/2017
Akon Guode (37)Wanita yang tenggelamkan tiga anaknya di Australia.(Australia Plus)
MELBOURNE  - Seorang ibu yang sengaja menenggelamkan tiga anaknya dengan cara mencebukan kereta yang dipandunya ke dalam danau sebuah di Melbourne, dijatuhi hukuman 26 tahun penjara.

Akon Guode (37) sudah mengaku bersalah dalam peristiwa yang membunuh anak kembarnya yang berusia empat tahun Hanger dan Madit, dan Bol (16 bulan).
ketiga anak itu mati setelah sang ibu menceburkan keretanya ke Danau Wyndham Vale pada April 2015.

Akon juga mengaku bersalah telah berusaha membunuh Alual yang berusia 5 tahun. Beruntung kanak-kanak  itu dapat diselamatkan.

Hakim Lex Lasry mengatakan, Guode, yang melarikan diri dari perang di Sudan Selatan, mengalami depresi dan stress-pasca trauma, namun alasan dia membunuh anak-anaknya masih belum jelas.
Guode harus menjalani hukuman penjara paling kurang 20 tahun sebelum boleh mendapatkan pengurangan hukuman.

Di mahkamah disebutkan belum pernah terjadi sebelumnya di negara bagian Victoria, seorang ibu dipenjara kerana membunuh anak-anak mereka, tindakan yang diancam hukuman minimum lima tahun penjara.

Hakim Lasry mengatakan, dia tidak yakin Guode akan melakukan tindakan yang sama lagi di masa depan.
"Hukuman yang akan saya jatuhkan dalam beberapa hal tidak cukup menggambarkan seriusnya tindakan yang anda lakukan, namun dalam waktu bersamaan, terlalu berat melihat keadaan kejiwaan dan latar belakang penderitaan anda," kata Hakim.

Pembela Guode mengatakan, kliennya menderita gangguan kejiwaan kerana perang saudara di Sudan dan tidak pernah mendapat pengobatan selama 20 tahun.
Hakim Lasry menambahkan, Guode sudah melewati 'hidup yang sangat-sangat sulit sebelumnya, kehidupan yang bagi banyak di antara kita sukar dibayangkan."

Hakim melanjutkan, Guode menghabiskan waktu 18 hari melarikan diri dari Sudan Selatan, bersama tiga anaknya.
Mereka harus bersembunyi di semak-semak guna menghindari serangan, setelah dia menyaksikan suaminya dibunuh.
Sumber:Kompas.com

No comments:

Post a Comment