Mat Razi Mat Ail nafi tindakannya membawa seorang
pesakit asma kronik menaiki ambulan untuk menukar kad ATM baharu untuk
tujuan publisiti.
PETALING JAYA: Adun Pengkalan Kubor Mat Razi Mat Ail menafikan usaha
beliau membawa seorang warga emas menaiki ambulans ke bank untuk menukar
kad mesin teler automatik (ATM) tamat tempoh untuk tujuan publisiti.
Wakil rakyat Kelantan itu berkata pihaknya pernah memohon pihak bank
supaya menghantar pegawai bertemu dan membantu warga emas yang uzur itu
untuk menyelesaikan urusan penukaran kad baharu tetapi ditolak.
Lantas, pihaknya terpaksa membawa pesakit itu ke bank menaiki ambulans.
“Sebelum kita minta bantuan doktor kita sudah bincang dengan pihak
bank. Pihak bank kata kakitangan mereka tidak boleh pergi ke rumah
pelanggan, tetapi pelanggan yang kena datang ke bank,” kata Mat Razi
kepada FMT.
“Saya kena bertanggungjawab selesaikan masalah ini sebab beliau
memerlukan wang segera dan bantuan perlu diberikan secepat mungkin.”
Isnin lalu Sinar Harian melaporkan Adun BN itu membawa seorang warga
emas yang bergantung kepada mesin oksigen 24 jam menaiki ambulans ke
bank di Kota Bharu untuk menukar kad ATM tamat tempoh, kerana wang
bantuan bulanan Jabatan Kebajikan Masyarakat yang dimasukkan ke akaunnya
tidak dapat dikeluarkan.
Azizah Mohamad, 77, dari Kampung Kubang Sawa, Tumpat, menghidap asma
kronik dan hanya mampu bertahan 25 minit sahaja tanpa mesin oksigen.
Keadaannya menyukarkan Azizah ke bank dengan kenderaan biasa.
Kejadian itu bagaimanapun mengundang kritikan Kesatuan Kebangsaan
Pekerja-Pekerja Bank (NUBE) yang berkata pelanggan uzur tidak sepatutnya
diheret ke bank untuk menukar kad baharu atau urusan lain.
“Mustahil itu arahan pihak bank yang dilihat kejam seperti itu. Kalau
itu arahan bank supaya bawa warga emas yang uzur itu ke bank, pihak
atasan bank perlu ambil tindakan,” kata Setiausaha Agung J Solomon
kelmarin.
Solomon berkata pelanggan uzur sebenarnya boleh meminta pegawai bank
ke rumah untuk membantu urusan mereka, dan kejadian itu sudah
memburukkan nama baik institusi kewangan kerana seolah-olah tiada cara
lain untuk pelanggan berurusan dengan bank.
Selepas kenyataan Nube itu, Mat Razi tidak mahu menyalahkan pihak
bank, dan berharap pihak bank lebih terbuka di masa depan dan
menyediakan alternatif kepada pelanggan uzur.
“Saya tidak marah dan tidak pandang serong, cuma kita minta ada cara
lain untuk memudahkan urusan pelanggan uzur,” katanya. “Kita berterima
kasih kepada kakitangan bank kerana sebaik sahaja warga emas tiba,
proses menukar kad ATM cepat dilakukan,” katanya.
No comments:
Post a Comment