Monday, June 12, 2017

Menteri Sarawak perlu jaga mulut, kata Nazri

FMT | June 11, 2017
Menteri pelancongan berkata Sarawak akan menerima manfaat dari cukai pelancongan yang bakal berkuatkuasa 1 Ogos.
nazri-abdul-karim-sarawak-4
KUALA LUMPUR: Datuk Seri Nazri Aziz meminta Menteri Pelancongan, Kesenian, Budaya, Belia dan Sukan Sarawak Datuk Abdul Karim Rahman Hamzah supaya menjaga mulutnya sebelum mengeluarkan kenyataan terhadap Putrajaya.

Menteri pelancongan dan kebudayaan itu berkata demikian menjawab laporan Borneo Post yang memetik Abdul Karim sebagai berkata cukai pelancongan yang bakal berkuasa 1 Ogos contoh Putrajaya mengenakan undang-undang cukai ke atas Sarawak tanpa rundingan.
Bercakap kepada pemberita di majlis Iftar@KL 2017 di Dataran Merdeka hari ini, Nazri menganggap Abdul Karim menteri “setahun jagung”, dan menasihatkan menteri Sarawak itu bertemunya sebelum membuat kenyataan.

“Saya pun menteri Barisan Nasional. Saya jadi menteri bukan setahun dua. Jumpa saya. Awak baru setahun jagung. Jangan cakap banyaklah,” katanya.
Nazri berkata soal mengambil wang Sarawak tidak berbangkit kerana Malaysia Timur akan menerima manfaat besar dari cukai pelancongan itu.
“Saya boleh kira bilangan hotel 5 bintang di Sarawak dengan satu tangan sahaja. Kebanyakan hotel 5 bintang berada di Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Melaka.

“Kalau kamu mahu kira jumlah bilik yang ditempah setiap hari, 75% di Semenanjung manakala Sarawak hanya 20%. Jadi Semenanjung yang beri duit pada Sabah dan Sarawak bila ada cukai pelancongan ini.
“Wang itu juga akan dibahagian secara sama rata mengikut wilayah dan bukan negeri kerana tidak adil kalau Perlis terima jumlah yang sama banyak dengan Sarawak.”

No comments:

Post a Comment