Thursday, June 29, 2017

Penumpang OKU merangkak naik pesawat sebab tak ada pertolongan

29/6/17

 
Gambar Hiasan
 Pesawat tambang murah asal Jepun, Vanilla Air, dikecam lantaran membiarkan seorang penumpang OKU naik ke pesawat dengan cara merangkak.

Penumpang itu bernama Hideto Kijima, menderita  lumpuh  dari pinggang ke bawah, akan kembali ke Osaka usai berlibur di Amami. Kerana kedua kakinya tak boleh digerakkan, Kijima harus menggunakan kerusi roda.

Namun, ketika hendak kembali ke Osaka, dia mendapat pengalaman buruk, kerana tidak 'ramah' penyandang OKU, dia harus naik tangga untuk dapat masuk ke kabin pesawat, yang membuat dia merangkak untuk dapat naik. Ketika dia akan masuk ke pintu pesawat pun tak ada seorang petugas kabin yang membantunya.

Ketika lelaki berusia 44 tahun itu meminta tolong kepada petugas, dia mendapat reaksi mengejutkan. Maskapai itu melarang seluruh petugas membantu penumpang menaiki tangga.
Mendapat perlakuan tak menyenangkan, Kijima menuliskan pengalamannya tersebut di blog peribadinya. Harian Asahi yang pertama kali mengangkat kisah Kijima ke publik.

Mendapat pemberitaan mengenai pelayanan buruk, Vanilla Air mengajukan permintaan maaf pada Kijima.
"Kami minta maaf kerana telah menyukarkannya," tutur jurucakap maskapai, seperti dilansir dari BBC, Khamis (29/6).
Selain itu, jurucakap itu juga menyampaikan alasan larangan membopong penyandang cacat melalui tangga untuk masuk pesawat kerana berbahaya. Dia menambahkan maskapai tersebut juga akan segera menyediakan elevator di blapangan terbang bagi penyandang  OKU.

Vanilla Air merupakan maskapai tambang murah dari All Nippon Airways. Amami hanya memiliki lapangan terbang kecil yang tidak memiliki elevator untuk memudahkan pengguna kerusi roda. 
Sumber:Merdeka.com 

No comments:

Post a Comment