Thursday, June 15, 2017

Seorang jutawan maut dipijak lembu mengamuk

15/6/17

 
Gambar hiasan
  Kes manusia maut kerana dipijak oleh hewan besar kembali terjadi. Kali ini, seorang jutawan di Oxford, Inggeris bernama Brian Bellhouse mati dipijak oleh lembu yang mengamuk ketika sedang jalan-jalan pagi di sekitar desa Tamulin, Sussex timur.

Dilansir dari laman Independent, Rabu (14/6), saat kejadian, lelaki 80 tahun tersebut sempat teriak minta tolong kepada orang sekitar. Teriakannya terdengar oleh pejalan kaki yang segera memanggil layanan darurat untuk menyelamatkannya.

Begitu mendapat panggilan, petugas ambulans udara dan polis  segera melakukan bantuan darurat kepada korban berupa CPR. Namun sayang nyawanya tidak tertolong. Dia meninggal di lokasi kejadian pagi itu juga.

Bellhouse diketahui merupakan mantan pensyarah Universiti Oxford yang membuat jutaan vaksin bebas injeksi. Dia mendapatkan keuntungan luar biasa dari perniagaan tersebut kemudian mendirikan perusahaan Powderject yang bergerak di bidang farmasi. Bellhouse juga merupakan mertua sekaligus rakan dari mantan Menteri Ilmu Pengetahuan, Drayson.

Serangan hewan ternak dialami Bellhouse merupakan kali ketiga terjadi dalam satu bulan terakhir di Britain. Sebelumnya, seorang wanita di Littleborough, Greater Manchester diserang lembu  hingga lengan dan bahunya cedera. Kemudian wanita lain di Pulau Wight juga terluka kerana dipijak lembu.

Kecelakaan semacam itu membuat Lembaga Informasi Kesihatan dan Keselamatan Kerja (HSE) mengimbau agar para peternak memastikan hewan-hewannya tetap berada di ladang tanpa diberi akses ke publik, terutama usai melahirkan atau saat sedang menyusui anaknya. 
Sumber: Merdeka.com

No comments:

Post a Comment