Thursday, July 27, 2017

PRU14: Mungkin tsunami wanita...?

Sinar Harian
Dr Maszlee Malik
Dr Maszlee Malik - Foto Sinar Harian oleh AFIQ RAZALI
SHAH ALAM - Pakatan Harapan perlu 'menjaga golongan wanita' sekiranya ingin menang PRU14 nanti.

Ini kerana menurut, Penganalisis Politik Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Dr Maszlee Malik, undi daripada golongan wanita merupakan antara penentu kepada kemenangan parti politik dalam pilihan raya nanti.

"Pada 2008, 2013...walaupun kita katakan berlakunya tsunami bandar, tsunami Cina dan sebagainya, tetapi 52 peratus yang mengundi adalah wanita, dan daripada peratusan itu sebanyak tujuh peratus wanita memberikan undi kepada BN terutama kepada Umno.

"Jadi kalau Pakatan Harapan hendak lakukan adalah tsunami wanita sebenarnya," katanya ketika Wacana Sinar Harian Siri 48 bertajuk Pakatan Harapan vs Barisan Nasional, Mari Kita Nilai yang berlangsung di Dewan Karangkraf, hari ini.

Justeru, Maszlee melontarkan cadangan agar Pakatan Harapan memainkan isu berkaitan wanita bagi memikat hati mereka.
"Kalau mereka hendak mainkan isu, adalah isu yang berkaitan wanita mereka kerana mereka yang masak dan mereka lebih terkesan tentang harga-harga barang dan sebagainya," katanya.
Dalam pada itu, menurutnya lagi, Pakatan Harapan juga tidak boleh memisahkan antara pengundi bandar dan kampung.

"Kita kena ingat masyarakat bandar ia berhubung dengan masyarakat kampung, kerana mereka berasal dari kampung kebanyakkan, dan mereka akan pulang ke kampung ketika hari raya dan ketika itulah hubungan idea berlaku dan ia memberi kesan sebenarnya," katanya.

No comments:

Post a Comment