Wednesday, August 2, 2017

Kos rumah terbuka, kenapa nak sembunyi?

Mahfuz Omar
Mahfuz
KUALA LUMPUR - Kos perbelanjaan majlis rumah terbuka perdana menteri bersama anggota kabinet sekali lagi didesak didedahkan kepada umum.

Ahli Parlimen Pokok Sena, Datuk Mahfuz Omar  melahirkan rasa kecewa apabila  Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Azalina Othman Said, menyatakan kos yang digunakan adalah sederhana dan mengikut Pekeliling Perbendaharaan Malaysia PB 3.1 bertarikh 11 Mac 2016, Garis Panduan Langkah-langkah Mengoptimumkan Perbelanjaan Kerajaan.

“Itu saya tahu, yang saya tuntut penjelasan adalah berapa nilai dalam Ringgit Malaysia (RM)?
“Kenapa kerajaan tidak boleh beri jawapan dalam nilai Ringgit Malaysia? Apa yang ingin disembunyikan?,”katanya dalam satu sidang media di Parlimen, hari ini.  

Menurutya, semua pihak sedar tentang wujud peruntukan untuk perdana menteri dan menteri-menteri kabinet untuk mendapat sejumlah peruntukan bagi tujuan keraian.
“Saya faham itu semua sebagaimana yang diperuntukan dalam Akta Parlimen (Saraan) 1980, tetapi saya fikir seharusnya kerajaan boleh menerangkan apakah ia merupakan satu keperluan atau pun tidak?

“Kalau dia kata diluluskan oleh Kementerian Kewangan saya setuju, cuma saya  nak tahu sederhana itu berapa nilainya. Adakah sejuta itu dianggap sederhana hanya sekadar untuk makan, minum dan sebagainya?,” katanya.
Katanya, jika kadar elaun guru pelatih di Institut Pendidikan Guru (IPG) boleh disebut dalam nilai ringgit, mengapa wang yang dibelanjakan oleh perdana menteri dan menteri harus disembunyikan dari pengetahuan rakyat.

Terdahulu, tuntutan penjelasan yang sama juga dibuat oleh Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke yang kecewa dengan penjelasan Azalina.
"Saya bertanya berapakah kos terperinci majlis tersebut tetapi dijawab ia menggunakan kelayakan keraian dan diluluskan Kementerian Kewangan. Adakah Azalina tidak faham soalan?” kata Anthony.

1 comment:

  1. Adakah anda berminat untuk menyertai illuminati yang hebat, di sini adalah kehidupan
    Mengubah peluang ke dalam dunia
    Kaya, anda akan diberikan $ 5,000 setiap dua minggu sebagai keanggotaan
    Berkat, kuat dan terkenal.
    Atau hubungi e-mel rasmi Illuminati illuminati.priest@mail-on.us
    Inbox, OR menghantar permintaan rakan
    Whatsapp +13176681073

    ReplyDelete