Thursday, August 3, 2017

Nama jalan mencarut di Shah Alam?

 | August 3, 2017
Penduduk di Kampung Bukit Naga terkejut apabila diberitahu kawasan mereka mengambil nama sempena perkataan mencarut berbaur perkauman.
wrong-road-1
SHAH ALAM: Imej yang mula tersebar menunjukkan kewujudan sebuah lorong mengambil nama kata-kata mencarut menghina masyarakat India, sebenarnya tidak wujud walaupun ia terpampang di apps panduan trafik seperti Google Maps dan Waze.

Sebaliknya, destinasi terakhir untuk ke “Lorong Keling Pundek 1” tamat di Kampung Bukit Naga, sebuah kawasan tanah rezab Melayu yang mempunyai beberapa lorong kecil.
Penduduk yang ditemui FMT terkejut apabila diberitahu nama kawasan kejiranan mereka yang terpampang di peta Google dan Waze.
road-1
“Saya sudah 13 tahun menetap di sini, tapi saya tak pernah dengar nama jalan itu,” kata Aila Rosli, 36.
Seorang lagi penduduk, Rosli, yang lahir, membesar dan sudah 46 tahun menetap di situ, turut bingung apabila wartawan FMT menyebut nama jalan itu.

“Saya tak pernah dengar nama itu.”
Bagaimanapun, Intan Suhana, 34, sedar kewujudan nama jalan itu, apabila mendapat ia merujuk alamat rumahnya seperti tertera di aplikasi Google Maps 2 tahun lalu.

“Apabila saya kongsi lokasi rumah dengan kawan-kawan dan saudara-mara, mereka tanya betulkah lokasi ini,” kata suri rumah yang tinggal di situ selama 15 tahun.
Menurutnya, alamat surat-menyuratnya hanya memaparkan nombor lot dan nama jalan utama, Jalan Rezab Buang.

Ketua Bahagian Komunikasi Korporat Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) Shahrin Ahmad ketika dihubungi berkata beliau sendiri pernah turun melihat kawasan itu, tetapi mendapati tiada nama jalan mahupun tanda jalan dengan nama tersebut.

Beliau tidak dapat menjelaskan bagaimana nama itu tersenarai di Google, dan menambah ia sudah pasti tidak akan diluluskan pihak berkuasa tempatan.
“Bukannya kami tidak bersekolah. Kami tahu apa yang sensitif dan tidak sensiti
FMT

No comments:

Post a Comment