Friday, August 4, 2017

Tiada upacara angkat sumpah bagi Raus, kata ketua pendaftar

 | August 4, 2017
Biasanya, hakim tambahan Mahkamah Persekutuan akan mengangkat sumpah di depan ketua hakim atau hakim paling kanan berikutnya, jika ketua hakim tidak hadir.
raus2PUTRAJAYA: Tidak ada upacara angkat sumpah bagi Ketua Hakim Negara, Tan Sri Raus Sharif yang dilantik sebagai hakim tambahan Mahkamah Persekutuan.
Ketua Pendaftar Mahkamah Persekutuan, Datuk Seri Latifah Mohd Tahar memaklumkan “tiada majlis di Istana Kehakiman hari ini”.

Bagaimanapun, beliau menjemput media menghadiri majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang untuk kakitangan mahkamah yang akan dirasmikan Raus di sini, esok.

Biasanya, hakim tambahan Mahkamah Persekutuan akan mengangkat sumpah di depan ketua hakim atau hakim paling kanan berikutnya, jika ketua hakim tidak hadir, seperti diperuntukkan di bawah Perkara 124 (4) Perlembagaan Persekutuan.

Yang di-Pertuan Agong juga perlu menyerahkan watikah pelantikan sebelum Raus mengangkat sumpah.
Wartawan ternampak Raus berjalan dengan sekumpulan individu, termasuk bekas ketua setiausaha kerajaan, Tan Sri Mohd Sidek Hassan dan hakim Mahkamah Tinggi, Datuk Kamaludin Md Said di Istana Kehakiman sekitar tengah hari tadi.
Latifah turut berada dalam kumpulan itu.

Bagaimanapun, tidak diketahui tujuan Sidek berada di sana. Beliau dilantik sebagai pengerusi Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) bagi menyiasat dakwaan kerugian ditanggung Bank Negara akibat dagangan mata wang asing (forex) pada 1990-an.

Kamaludin ialah ahli panel itu. Turut kelihatan ialah peguam kerajaan, Muhammad Saifuddin Hashim dan Suhaimi Ibrahim.

raus
Presiden Majlis Peguam Malaysia, George Varughese berkata, beliau tidak dimaklumkan untuk menghadiri upacara pelantikan Raus sebagai hakim tambahan atau lanjutan khidmatnya sebagai ketua hakim negara.

Majlis Peguam memutuskan untuk memfailkan saman mencabar pelantikan Raus dan Presiden Mahkamah Rayuan, Tan Sri Zulkefli Ahmad Makinudin sebagai hakim tambahan supaya mereka boleh kekal dengan jawatan mereka.
FMT

No comments:

Post a Comment