Sunday, September 24, 2017

Kerajaan Thai sedia bina Terusan Kra?

 | September 24, 2017
Beberapa pakar China adalah kumpulan yang paling ghairah melobi kerajaan Thailand memberi restu kepada cadangan pembinaan terusan sepanjang 130km itu.
thai-Kra-Canal1BANGKOK: Selama lebih 300 tahun, persoalan sama ada untu membina Terusan Kra atau tidak telah berkali-kali dibincangkan dan dipertimbangkan di Thailand tanpa sebarang keputusan tegas yang diambil mengenai projek multi-bilion itu yang menimbulkan kontroversi.

Oleh kerana inisiatif China “Satu Jalur, Satu Jalan” mula diterima di kalangan ekonomi serantau, terdapat usaha baharu dan diselaraskan di kalangan pihak-pihak yang menyokong projek itu untuk mendesak supaya projek Terusan Kra segera dilaksanakan.

Semasa “International Conference on Technology for Sustainable Paths to Thailand’s Future. Kra Canal” baru-baru ini, beberapa pakar China seperti dijangka adalah kumpulan yang paling ghairah melobi kerajaan Thailand memberi restu kepada cadangan pembinaan terusan sepanjang 130km itu.

Mereka berhujah bahawa Terusan Kra atau Terusan Thai seperti dikenali sekarang akan menjimatkan kos perkapalan dan masa kerana terusan yang menghubungkan Lautan Hindi dan Lautan Pasifik akan memendekkan jarak pelayaran lebih 1,200km atau tempoh pelayaran “2 hingga 3 hari” melalui kapal tanpa melintasi Selat Melaka yang sempit dan sesak.

Pakar-pakar dari China itu mahu kerajaan Thailand yang diterajui oleh tentera supaya “jangan lagi membuang masa” dan mula menjalankan kajian kemungkinan mengenai terusan itu sebagai langlah pertama untuk memenuhi impian yang lama ditunggu selama lebih 300 tahun.

“Selepas China mencadangkan inisiatif OBOR, banyak pihak di Thailand pada umumnya percaya bahawa peluang untuk membina terusan tersebut telah tiba. Inisiatif itu memberi peluang keemasan untuk Terusan Segenting Kra.”

“Oleh kerana pembangunan Terusan Kra adalah amat penting kepada Thailand, jabatan-jabatan berkaitan di Thailand disyorkan memulakan kajian kemungkinan dengan secepat mungkin,” kata Prof Zhou Dawei dari Peking University ketika membentangkan kertas cadangan bertajuk “Terusan Kra di bawah Inisiatif Satu Jalur, Satu Jalan” (OBOR) pada persidangan itu.

Seorang lagi pakar dari China, Dr Jingsong Zhao yang menyokong pembinaan Terusan Kra berkata, terusan itu akan memberi manfaat besar kepada negara dan menjadikan ia sebagai hab perkapalan antarabangsa yang baharu dengan menggabungkan perkhidmatan perkapalan, perdagangan dan kewangan ke Thailand.

Menurut beliau, projek Terusan Kra adalah projek abad terbesar” dan akan memberi impak besar kepada Thailand bukan sahaja dalam bidang ekonomi, politik, sains dan teknologi tetapi juga daripada segi strategik dalam domain maritim memandangkan ia menghubungkan Lautan Hindi dan Lautan Pasifik.
Bagaimanapun, pengkritik projek tersebut mendakwa terusan itu yang terletak di Segenting Kra di selatan Thailand memendekkan jarak pelajaran hanya 1,200km melalui laut berbanding 10,000 km bagi Terusan Suez dan 7,000 km bagi Terusan Panama.

Pengkritik sering berhujah balas dengan menyatakan manfaat ekonomi daripada pembinaan Terusan Kra adalah “terlalu kecil” untuk menjustifikasi pembinaannya melibatkan kos yang tinggi.

Pakar-pakar menganggarkan kos pembinaan terusan itu ialah antara AS$30 bilion hingga AS$50 bilion atau lebih bergantung kepada lebar, kedalaman dan laluan terusan itu.

Sementara itu, Ketua Kumpulan Kajian Terusan Kra, Pakdee Tanapura telah meredakan kebimbangan pihak tertentu mengenai kemungkinan impak negatif daripada pembinaan terusan itu, terutama Singapura yang sangat bergantung kepada perdagangan maritim.

Menurut beliau, walaupun Thailand akan meraih banyak manfaat ekonomi dengan pembinaan Terusan Kra, impak pengganda daripada projek raksasa itu adalah terlalu besar dan memberi manfaat kepada keseluruhan ekonomi Asia Tenggara.

“Asia Tenggara akan menjadi hab ekonomi dunia,” kata beliau yang telah lama menyokong projek Terusan Kra.
Walaupun bimbang mengenai impaknya kepada negara-negara jiran, Pakdee berkata mencari laluan perkapalan alternatif ke Selat Melaka sebenarnya proses yang telah lama tertangguh kerana selat tersebut yang 20 peratus daripada perdagangan dunia melaluinya hanya “beberapa tahun lagi” sebelum mencapai takat maksimum.

Beliau menarik perhatian kepada kajian oleh Institut Maritim Malaysia (MIMA)yang menyatakan bahawa Selat Melaka hanya boleh menampung maksimum sebanyak 122,000 kapal setahun sementara Bank Dunia menganggarkan 122,640 kapal akan melalui selat itu pada 2020.

Terusan Kra akan mengalihkan kesesakan semasa di Selat Melaka dan meminimumkan risiko perlanggaran kapal seperti yang berlaku bulan lepas apabila kapal pemusnah Tentera Laut Amerika Syarikat (AS) “USS John S.McCain” berlanggar dengan sebuah kapal dagang berdaftar di Liberia yang mengorbankan 10 orang kelasi kapal AS itu. 
FMT

2 comments:

  1. Assalamualaikum wr wb. Saya Sangat berterimah kasih kepada KI RONGGO LAWE
    berkat semua bantuan yg diberikan saya sdh buka usaha dan memiliki
    beberapa Restoran ternama di Surabaya ”Saya dulu seperti
    orang gila, bahkan hendak bunuh diri, usaha saya ditipu sahabat karib
    dan membawa lari semua uang saya. Saya pun harus menanggung hutang
    supplier dari usaha kontraktor yang dibawa lari teman saya. Kesana
    kemari minta bantuan gak ada yang nolong. Bahkan saya sudah keliling
    Indonesia untuk mendapatkan atau mencari pinjaman dan dana gaib, tapi
    untung di ujung keputus asa’an saya bertemu dgn KI RONGGO LAWE yang
    dikenalkan oleh adik ipar saya, akhirnya bliau menawarkan bantuan Dana
    Gaib tanpa tumbal/resiko diawal ataupun akhir dan dari golongan
    putih.setelah persyaratanya dilengkapi dan ritual selesai, MENGEJUTKAN
    !!!, saya mendapatkan dana gaib sebesar 700jt dihadapan saya.
    kalau mau seperti saya hubungi KI RONGGO LAWE Tlp/Sms : 0853-1403-1099, atau KLIK DISINI
    solusi tepat salam sukses.



    INILAH JENIS MACAM PESUGIHAN DAN BOCORAN TOGEL 2D 3D 4D 5D 6D.....


    >PESUGIHAN TUYUL| PELARIS USAHA
    >PESUGIHAN UANG GAIB
    >PESUGIHAN JIN KHODAM
    >PESUGIHAN ASMA
    >PESUGIHAN UANG SEPASANG
    >PESUGIHAN UANG BALIK
    >PESUGIHAN JUAL JANIN
    >PESUGIHAN PUTIH TAMPA TUMBAL
    >PESUGIHAN NIKAH JIN
    >PELARISAN DAGANG

    ReplyDelete
  2. Assalamu`alaikum Wr. Wb.

    Hakikat kehidupan adalah bermanfaat bagi orang lain dan memiliki kepekaan sosial yang tinggi. Dengan mengucap Bismillahir rahmaannir rahiim, perkenalkanlah kami dari INTI TUNGGAL hadir bagi saudara/i, Kami merupakan lembaga non pemerintah yang bergerak dalam bidang jasa olah kebatinan, pemondokan pesantren dan pembinaan diri baik mental dan spiritual. Muncul keprihatinan kami dalam melihat situasi kehidupan sosial ekonomi didalam masyarakat kita pada masa sekarang ini, meningkatnya angka kemiskinan, pengangguran dan tingkat kriminal sebagai akibat dari kesengajaan kehidupan sosial ekonomi yang sangat memprihatinkan. Berangkat dari permasalahan dan situasi tersebut, kami hadir melalui program kami yaitu PROGRAM "HIBAH UANG GAIB" dengan maksud membantu saudara/i yang mengalami kesulitan ekonomi ataupun yang membutuhkan dana gaib halal.

    Dana tersebut merupakan program bakti sosial yang diselenggarakan oleh Majelis kami yang mana berbentuk memberikan dana berupa uang kontan bagi saudara/i yang membutuhkan.

    Dana Hibah Tanapa Batas ini diperoleh melalui media doa-doa dzikir khusus bersama anak-anak yatim/piatu dan muda/mudi pesantren kami sehingga jauh dari hal-hal klenik/mistik yang tentunya dilarang oleh Agama. Dalam program ini dengan sangat terpaksa kami mewajibkan bagi saudara/i untuk menyediakan Mahar seperti yang telah kami sebutkan dibawa, mohon maaf yang sebesar-besarnya dengan tidak bermaksud mengkomersilkan hal tersebut kami perlukan sebagai "biaya pengganti" guna pengadaan biaya transportasi antar-jemput anak-anak yatim, biaya jamuan konsumsi para undangan dzikir dan dana sedekah bagi pihak-pihak undangan tersebut. Bagi kami segenap pengurus Majelis sangat dipantangkan untuk mengambil bagian dari dana yang dimohonkan tersebut, hanya sumbangan dari saudara/i lah yang dapat kami terima sekiranya saudara/i telah berhasil dalam memanfaatkan dana hibah gaib tersebut.

    It tahi'uu mal laayas'alakum ayraw wahum -muhtasuun

    Ikutilah orang yang tidak meminta upah kepadamu sedangkan mereka adalah orang-orang yang mendapat petunjuk ALLAH.

    Akhir kata kami segenap pengurus MAJELIS INTI TUNGGAL mengucapkan "tetaplah berpengharapan, karena pada hakikatnya Allah swt tidak akan mengecewakan hamba-NYA yang meletakkan pengharapan kepada-NYA dan dibalik permasalahan pasti ada solusi dan hikmahnya.
    100% Pesugihan Uang Gaib, Halal, Tanpa Tumbal, Berkah, Bebas untuk semua agama, Proses 1 hari Dana langsung kami transfer Ke Rekening pribadi anda, Tanpa mengembalikan, Tidak mengurangi rejeki keturunan, dibekali juga pegangan khusus guna mempertahankan Kekayaan anda. Dana berasal dari permohonan Kepada yang maha kuasa Melalui Doa-Doa Dzikir Khusus.

    Tingkat 1 = Untuk Hasil 500 Juta, Mahar Ikhlas Rp.1.000.000
    Tingkat 2 = Untuk Hasil 1 Milyar, Mahar Ikhlas Rp.2.000.000
    Tingkat 3 = Untuk Hasil 2 Milyar, Mahar Ikhlas Rp.3.000.000

    PENGERTIAN PESUGIHAN UANG GAIB DARI MBAH MURTAK SALAH SATU DUKUN TERSAKTI DI INDONESIA | UNTUK KONSULTASI LANGSUNG DENGAN MBAH MURTAK WA : 0822-7144-8994
    Assalamu`alaikum Wr. Wb. https://www.facebook.com/Ritual-Tarik-Uang-Goib-Hibah-1500279453391470/

    ReplyDelete